Home
Groeten
Luisteren
Contact maken
Baby's
Stress
Waarheid
Eerlijkheid
Waardering
Manipuleren
NLP
Liefde
Dating
Flirten
Sollicitatie
Verkoop
Toespraak
Presentatie
Vergaderen
Pengebruik
Roken
Aanspraak
Assertiviteit
Ruzie
Agressie
Macht
Man/vrouw
Samen in bed
Kinderen
Op school
Onderwijs
Op kantoor
Sport
Spiegelen
Gedachtenlezen?
Dieren
|
|
Lees alles over lichaamstaal in het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk
|
Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij bol.com of Managementboek.nl
English Fotoshow: 50 houdingen aan de vergadertafel
Vergaderen zonder woorden
Tijdens een vergadering wordt voortdurend gecommuniceerd en niet alleen door de mensen die aan het woord zijn. Alle aanwezigen geven tijdens de bijeenkomst non-verbaal te kennen hoe ze in de bespreking zitten. Ze laten voortdurend blijken of ze het gespreksonderwerp interessant vinden en of ze het met de sprekers eens zijn.
Lichaamstaaltechnieken
Zonder woorden bepalen de aanwezigen ook hoe het gesprek verloopt en wie er aan het woord
komen. Het lijkt vaak dat de mensen die het meest spreken, ook de meeste invloed hebben op
het verloop van het gesprek en uiteindelijk op de besluitvorming. Dit is echter niet altijd het
geval. Mensen die weinig zeggen kunnen soms alleen al door de manier waarop ze aanwezig
zijn, het verloop van het gesprek sturen of juist verstoren. Als voorzitter van zo'n bijeenkomst
is het belangrijk om kennis te nemen van de lichaamstaal van de gespreksdeelnemers. Bij het
sturen van het gesprek, kan je als voorzitter ook gebruikmaken van lichaamstaaltechnieken.
Betrokkenheid
Als de gespreksdeelnemers over een onderwerp discussiëren, is de betrokkenheid van eenieder
zichtbaar aan hun houding. De mensen die het niet zo heel interessant vinden, zitten achteruit
in hun stoel, en maken vaak de mooiste tekeningen, terwijl ze anderen het idee geven dat ze
aantekeningen maken. De echte ongeïnteresseerden staren doelloos voor zich uit of kijken
wat in het rond. Als alle aanwezigen er op deze manier bij zitten, is het tijdstip van de dag
misschien verkeerd gekozen of is er weinig belangstelling voor het onderwerp. Over zo'n
onderwerp hoeft dan niet lang gesproken te worden.
Non-verbaal volgen
Gespreksdeelnemers die het onderwerp belangrijk vinden, volgen de sprekers non-verbaal.
Als ze het met de spreker eens zijn, knikken ze veel. Ze nemen een open, luisterende houding
aan waarbij ze zich iets naar voren buigen. Het komt ook opvallend vaak voor dat
toehoorders een gelijke houding aannemen als een spreker, waarmee zij het eens zijn. Door te
letten op de houdingen van de aanwezigen, kun je een idee krijgen over hoe de meningen
verdeeld zijn. Misschien neemt de helft van de luisteraars de houding van de spreker over en
zit de andere helft in een afwerende houding. De mensen die het niet eens zijn met de spreker,
bewegen hun hoofd nauwelijks. Ze zitten achteruit en nemen een starre, gesloten houding aan.
Vaak hebben ze hun armen over elkaar of bedekken hun mond met hun hand. Als ze nee
schudden, staan ze vermoedelijk op het punt om iets in te brengen.
Wie heeft het woord?
Het is een taak van de voorzitter om er voor te zorgen dat de gespreksdeelnemers evenredig
aan het woord komen en dat de verschillende standpunten ten aanzien van een onderwerp
worden gehoord. Ook hierbij kun je gebruik maken van je kennis van lichaamstaal.
Als iemand iets wil inbrengen, laat hij dat merken door zijn ademhaling. Een diepe
inademing is vaak een teken dat iemand de spreker wil onderbreken en het woord wil
overnemen. Als voorzitter is het belangrijk dat je dit teken herkent. Oogcontact en kleine
gebaren met je hoofd en je handen zijn vaak voldoende om het verloop van het gesprek te
sturen; lichaamscontact is schreeuwen. Soms kan het echter nuttig zijn om iemand even aan te
raken om hem te onderbreken.
Betrek iedereen!
Het is belangrijk om iedereen te betrekken bij de vergadering. Mensen die zwijgen hebben
ook een mening en het is belangrijk om die tijdens de vergadering te horen. Het komt vaak
voor dat mensen in de vergadering zelf hun mond houden en pas na de vergadering in de
wandelgangen hun mening uiten. Tijdens de vergadering reageren de zwijgende mensen wel non-verbaal op wat er wordt gezegd. Een goede manier om hen te betrekken in een gesprek is
door te reageren op hun lichaamstaal. Je kunt het non-verbale gedrag benoemen en er een
vraag aan koppelen zoals: "ik zie je knikken, waarom vind jij het belangrijk dat deze
verandering wordt doorgevoerd?" of "wat een diepe zucht, heb je moeite met deze stelling?".
Inhoud en betrekking
Tijdens een vergadering vindt behalve discussie over het onderwerp, ook communicatie
plaats die zich op betrekkingsniveau afspeelt. Daarbij gaat het niet zozeer om wat een
spreker precies zegt maar meer om wat hij "eigenlijk" bedoelt met wat hij zegt. Er kan
bijvoorbeeld een onderliggende boodschap worden gegeven over de relatie met een andere
gespreksdeelnemer. De bedoeling van een opmerking wordt soms duidelijker door de
lichaamstaal van de spreker dan door de woorden. Vooral door variatie in intonatie en mimiek
kan een uitspraak een totaal verschillende betekenis krijgen. Kennis van lichaamstaal helpt je
als voorzitter van de bijeenkomst om dit tijdig te herkennen en er op te reageren.
Gevoelsaspecten in de vergadering
Bij communicatie tussen mensen is behalve ons denken ook ons gevoel betrokken.
Wat we denken uit zich doorgaans verbaal, wat we voelen en willen tijdens een
groepsactiviteit uiten we doorgaans non-verbaal: blozen, stemverheffing, boos gezicht, nors
zwijgen, met de vuist op tafel slaan, weglopen uit de bespreking enzovoort. Het is belangrijk
dat je de emotionele betrokkenheid van mensen herkent en rekening houdt met de invloed die
deze ook weer op andere gespreksdeelnemers heeft. Als een vergaderpunt te veel emotionele
geladenheid heeft, kan het soms beter zijn dit punt tot een volgende vergadering op te
schorten. Er bestaan gevoelsmensen die snel emotioneel reageren. Andere mensen kunnen
enorme gevoelsuitingen tonen tijdens een vergadering, alleen met het doel om iets voor elkaar
te krijgen. Over bewustzijn van lichaamstaal gesproken....(!)
tekst: Frank van Marwijk
© Bodycom Lichaamscommunicatie
Hoe vergader je effectief? Zijn er tips en trucs voor lastige vergadersituaties? Taaltopics Vergaderen geeft uitgebreid antwoord op deze vragen. Het boek is geschreven voor de beginnende vergaderaar, die tijdens een stage of een groepsopdracht te maken krijgt met werkoverleggen en teamvergaderingen. De nadruk ligt op praktische toepasbaarheid.
De auteurs gaan ervan uit dat de lezer als beginnend vergaderaar te maken krijgt met drie vergaderrollen: die van voorzitter, deelnemer en notulist. Er wordt verder aandacht besteed aan de verschillende teamrollen, de 6-hoedenmethode van De Bono en speciale vergadersoorten zoals de brainstorm en de zelfevaluatie.
Boek bestellen
|
Taaltopics - Vergaderen
Wolters-Noordhoff B.V.
ISBN13: 9789001164027
|
Artikelen over effectief vergaderen:
De impact van vergadergedrag
Minder is méér: zo kunt u effectiever vergaderen
Effectief omgaan met meningsverschillen
Gebruik uw emoties doelgericht
Wie heeft het voor het zeggen in de vergadering?
De zwijgers aan het woord
Het zakelijk duel: een tweegevecht aan de vergadertafel
Geheimen delen aan de vergadertafel
Manipuleren aan de vergadertafel
De macht van de notulist
Wat bedoelt u eigenlijk?
Gerelateerde onderwerpen:
plaats aan tafel I
taal van tijd I
actief luisteren I
op kantoor I
management I
stress
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.
Meer informatie
Hoofdstukindeling
Online bestellen
Informatie
Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of
vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.
|
Boeken op onderwerp:
vergaderen
vergadering
overleg
onderhandelen
collega's
samenwerken
lichaamstaal
relativeren
mensenkennis
psychologie
|