Home
Basis
Uiting
Praktijk
Manager
Workshops
Boeken
Overzicht managementartikelen
|
|
Lees alles over lichaamstaal in het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk
|
Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij bol.com of Managementboek.nl
Zo maakt u het verschil
Het laatste nieuws over de kredietcrisis maakt weinig mensen gelukkig. De grootste klappen gaan nog vallen, laten economen ons weten. En na het grootbedrijf is vooral het midden- en kleinbedrijf (mkb) aan de beurt, is het idee.
Nu bent u directeur of manager van zo’n klein bedrijf. U moet concurreren met organisaties die een vergelijkbaar product of dienst als u op de markt brengen. In tijden van recessie vergroot dat de druk op u en tegelijkertijd vergroot het ook uw uitdaging. In een kleine organisatie heeft u immers minder middelen om de economische schommelingen op te vangen. U kunt niet zomaar een grote hoeveelheid medewerkers ontslaan om de kosten eventjes te drukken. Uw aanpak zal dus een totaal andere moeten zijn. U moet ervoor zorgen dat u er positief uitspringt boven anderen. U moet vooral onderscheidend zijn als bedrijf en/of als persoon. En het is belangrijk dat u daar ook mee opvalt!
Meer succes met hetzelfde werk
Waarom hebben sommige mensen (en organisaties) meer succes dan anderen met het doen van precies hetzelfde werk of het verkopen van hetzelfde of een vergelijkbaar product? Wat doet mij bijvoorbeeld besluiten te kiezen voor juist de ene of de andere websiteontwerper of internetprovider? Wat triggert mij tot deze besluitvorming? Zijn er daadwerkelijk verschillen die mij geboden worden of gaat het eerder om mijn beleving? Wordt mijn keuze vooral bepaald door emoties of maak ik in deze tijd juist meer rationele afwegingen door bewustere vergelijkingen te maken? Dit zijn vraagstukken die marketeers en managers dagelijks bezig houden. Hoe maakt u het verschil?
Een uniek persoon
U bent een uniek persoon met unieke kwaliteiten. Daar kunnen we het snel over eens zijn. Zoals u is er geen tweede persoon in de wereld. Zelfs als u een tweelingbroer of -zus heeft, heeft die een aantal andere interesses, voorkeuren en wensen als u. U bent dus uniek, maar springt u er daardoor ook uit? Bent u onderscheidend in uw ideeën en de manier waarop u die uitdraagt? Valt u op tussen anderen? Als iedereen uniek is, is dat op zich niet genoeg reden om op te vallen. Daarvoor moet u iets speciaals doen. U moet niet alleen onderscheidend zijn, maar dat ook laten blijken. U moet daarvoor durven afwijken van de gangbare norm en graag wel op een zodanige manier dat daar een positieve waarde aan wordt toegekend.
Hoe wilt u opvallen?
Opvallen is op zich niet zo moeilijk. Wellicht kent u de suggestie om uw sollicitatiebrief te laten opvallen tussen een stapel post. U kunt uw brief verpakken in een opvallende kleur enveloppe of er iets in meesturen waardoor de enveloppe een markante bobbel vertoont. Er zijn zelfs verhalen van sollicitanten die met een bord: ‘Ik wil hier werken’ bij de ingang van het bedrijf gingen staan. De nieuwsgierigheid wekt dit zeker, maar de vraag is of u er succes mee behaalt. Als u teveel afwijkt van de gangbare norm is de kans groot dat u niet meer serieus genomen wordt. Uw originele en gedurfde acties worden dan gezien als vreemde uitspattingen. Wellicht bent u een persoon die regelmatig dit soort vreemde risico’s neemt. Maar durven bedrijven en/of klanten - zeker in deze tijd - wel in dit soort gekkigheid te investeren? Als u uw best doet om op een extravagante wijze naar buiten te treden, zorgt dit er wel voor dat u opvalt, maar het vergroot niet het vertrouwen dat anderen in u hebben.
Een goede reputatie
U moet eerst een goede reputatie hebben opgebouwd om te mogen afwijken van de norm. Gek doen mag, als u tenminste eerst bewijst dat u voldoende gekwalificeerd bent. Voordat Mondriaan de abstracte composities maakte, die hem zo beroemd maakten, schilderde en tekende hij landschappen, figuren, bloemen en stillevens in naturalistische trant. Hij toonde zich een meester in de traditionele schilderkunst voordat hij ging experimenteren met kleuren en vormen. Als hij meteen was begonnen met het maken van contrasterende vlakken op doek, was hij waarschijnlijk niet erg serieus genomen. Was hij echter gewoon door blijven gaan met zijn vertrouwde werken, dan had hij vermoedelijk nooit de bekendheid gekregen die hij uiteindelijk heeft verworven. Heeft u eenmaal een goede naam gemaakt, dan is het gemakkelijker om faam te verwerven door af te wijken van het gemiddelde. Gedurfde acties worden dan gewaardeerd als grensverleggend en baanbekend. Zo kreeg de psychiater en hoogleraar Jan Bastiaans bekendheid door zijn omstreden gebruik van LSD in de behandeling van oorlogsslachtoffers. Maar daarvoor verwierf hij al naam als topreferente behandelaar. Zonder deze reputatie zouden zijn experimenten als onnozel zijn afgeschilderd, maar nu behaalde hij er succes en bekendheid mee.
Durf en originaliteit
U doet hetzelfde als anderen. U verkoopt hetzelfde als anderen. Hoe kunt u er dan toch opvallend uitspringen? In ieder geval niet, door ook te roepen wat iedereen roept. Uw zelfpresentatie moet exclusief zijn. Waar u mee naar buiten treedt, hoeft overigens niet hetzelfde te zijn als wat u het meest verkoopt of dagelijks doet. De kleding die geshowd wordt op de catwalk is over het algemeen nauwelijks draagbaar, maar springt er wel opvallend uit. Modeontwerpers etaleren iets anders dan de mode die u in de winkel koopt. Er is een vertaalslag nodig om bepaalde details te verwerken in draagbare kleding. Maar het zijn vooral de extravagante modellen die hen hun bekende naam hebben gegeven.
Onderscheiden van de rest
Wat geeft uw kleine organisatie bestaansrecht in tijden van crisis? Hiervoor dient u zich bijzonder te onderscheiden van de rest. U dient een goede reputatie op te bouwen. Natuurlijk is het belangrijk dat uw product of dienst van goede kwaliteit is. Verder is het van groot belang dat u uzelf, uw bedrijf en uw product of dienst op de juiste wijze etaleert. U dient er op een bijzondere manier uit te springen. Het is niet de inhoud, maar de verpakking waar mensen het eerst op reageren. En natuurlijk dient u er vervolgens voor te zorgen dat die inhoud niet teleurstelt. U verkoopt uw klanten geen kat in de zak, maar biedt hen waar voor hun geld. Op die manier zorgt u ervoor dat u uw opgebouwde goede reputatie behoudt.
Tegelijkertijd kunt u er zeker uitspringen door wat apart te zijn. Niet door behoud, maar vooral door durf bereikt u het nieuws. En durf is iets dat in crisistijd nogal ontbreekt bij veel mensen. Zorg dat u zich specialiseert in iets unieks en treedt - vooral - met deze specialisatie naar buiten. Als u daar bekendheid mee verwerft, vergroot u ook het vertrouwen dat mensen hebben in uw andere kwaliteiten, diensten of producten. Dit wordt veroorzaakt door het ‘halo-effect’. Onbewust veronderstellen we bijvoorbeeld dat een persoon die er goed uitziet of die overtuigend communiceert, ook andere goede eigenschappen bezit zoals intelligentie, betrouwbaarheid, kracht en respect.
Wees anders in hetzelfde
Door u in uw marketing te onderscheiden van de rest, presenteert u zich niet langer als een concurrent - u heeft immers een uniek aanbod. Als u dat goed doet zal daar zeker op worden gereageerd door de media en door uw klanten. Doe hetzelfde als anderen, maar doe het nét anders. Verkoop iets vertrouwds, maar doe er een mooie strik omheen. Spring eruit door uw klantbenadering, service, aandacht, snelheid, gedurfdheid. Val op met het gewone. Wek de indruk dat uw unieke aanbod schaars is. Kies het juiste moment om ermee naar buiten te treden. Denk anticyclisch: als niemand adverteert, valt uw advertentie op. Als bedrijven personeel ontslaan, wekt u de aandacht met uw personeelsadvertentie. Anticyclisch gedrag onderscheidt u van de massa en opent poorten tot mogelijkheden die anders onbenut blijven. Als u in tijden van crisis - waarin iedereen klaagt dat het zo slecht gaat - juist uitroept dat u vertrouwen heeft in de toekomst, valt u positief op.
Meer over dit onderwerp
Krijgt u een eerste kans om een tweede indruk te maken?
Maak een goede indruk door een verzorgd uiterlijk
Hoe verandert u een vastgeroest imago?
Bekend maakt bemind
Klopt uw zelfbeeld?
Handleiding voor een goede zelfbeoordeling
Zo komt u representatief over
Waar of niet waar? Negen stellingen over lichaamstaal
Feiten en fabels over lichaamstaal
Verbaal of non-verbaal?
Bekijk hier een overzicht van de artikelen van Frank van Marwijk
tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.
Meer informatie
Hoofdstukindeling
Online bestellen
Overzicht artikelen voor managers I
Homepage lichaamstaal
Informatie
Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of
vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.
|
Boeken op onderwerp:
lichaamstaal
relativeren
communicatie
management
emotie
mensenkennis
coachen
zakelijk flirten
onderhandelen
|