Home
Basis
Uiting
Praktijk
Manager
Workshops
Boeken
Overzicht managementartikelen
|
|
Lees alles over lichaamstaal in het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk
|
Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij bol.com of Managementboek.nl
Laat medewerkers hun manager overtuigen!
Vanwege hun positie hebben managers doorgaans een groot verantwoordelijkheidsgevoel. De meeste managers doen daarom hun uiterste best om de zaak goed draaiende te houden. Ze schromen niet om hiervoor langer of extra te werken. Het ziekteverzuim onder managers is relatief laag. Veel managers blijven blijkbaar doorwerken tot ze er desnoods bij neervallen. Managers kunnen het gevoel hebben dat alles om hen draait. Ze komen zelf met alle nieuwe ideeën, en doen steeds hun uiterste best om anderen warm te maken voor hun plannen. Daarna voelen ze zich persoonlijk verantwoordelijk voor de uitvoering. De manager maakt zich op deze manier onmisbaar. Veel werk blijft liggen als de manager afwezig is. De motivatie zakt en niemand durft bepaalde verantwoordelijkheden op zich te nemen. Initiatieven worden niet meer genomen. Herkent u deze betrokkenheid? Neem dan meer afstand van de zaak. Stop met anderen steeds te overtuigen van uw ideeën en laat u zelf eens vaker overtuigen door anderen.
De manager als centrale persoon
Vaak zijn het managers die plannen bedenken en initiatieven nemen voor nieuwe projecten. Als een manager een idee heeft, werkt hij dat - meestal alleen - uit en presenteert dat dan als een beleidsplan in de vergadering. De medewerkers mogen er dan op schieten. De manager, die de ideeën in zijn hoofd al geconsolideerd heeft, stapt in de rol van verdediger of in het gunstigste geval van motivator. Hij doet zijn best om alle weerstanden te weerleggen en zijn medewerkers te overtuigen van de voordelen van zijn zelf bedachte plannen. Eventueel komt de manager zelf met alternatieven die hij ook persoonlijk uitwerkt. Er wordt weer over gesproken en er wordt gestemd. Daarna worden de plannen definitief en hoewel de inspraak van anderen wordt meegewogen in de besluitvorming, ligt de basis bij het idee van de manager. De manager, die het bedacht heeft, blijft dan ook verbonden aan het plan. Tot het eind ziet hij toe op de uitvoering en hij krijgt daarna ook alle eer. De medewerkers die het plan uitvoeren voelen zich er echter vaak minder persoonlijk mee verbonden.
Schijndemocratie
De medewerkers zijn er vaak wel aan gewend dat alle veranderingen door de manager worden geïnitieerd. Ze ervaren niet dat ze veel inspraak hebben. Ze krijgen wel de gelegenheid er iets over te zeggen, maar dat verandert meestal weinig aan de plannen, die al volledig uitgewerkt worden gepresenteerd. De meeste medewerkers maken zich er echter weinig druk over en bieden ook nauwelijks weerstand. Ze vinden het in veel gevallen niet hun taak om nieuwe dingen te bedenken. Toch hebben medewerkers wel degelijk hun eigen gedachten over hoe hun werk verbeterd zou kunnen worden. Die gedachten komen niet altijd op tafel. Zeker niet als de ideeën de plannen van de manager doorkruisen.
Leiding geven of uitvoeren?
De manager maakt de plannen en geeft de opdrachten en de medewerkers voeren die uit. Dit ligt voor velen in de lijn der verwachtingen. Medewerkers, die immers midden in het werk staan, hebben vaak duidelijke ideeën over hoe het allemaal beter zou kunnen. Vaak houden zij die ideeën voor zich; soms spreken ze die wel uit, maar wordt er niet erg goed naar geluisterd. Uiteindelijk worden ze alleen nog gebruikt als argument om tegen collega’s te kunnen klagen over het huidige beleid. Dat is jammer!
Die manager hoeft namelijk helemaal niet alleen degene te zijn die alle plannen bedenkt. Met uw medewerkers werkt u samen aan uw product. U bent een onlosmakelijke eenheid die van elkaar afhankelijk is voor het behalen van het eindresultaat. Om dit te benadrukken is het belangrijk dat uw medewerkers evenveel nadenken en kunnen inbrengen om het product te verbeteren als uzelf. U bent niet per se degene die alles moet verzinnen, maar u bent vooral degene die de communicatie en samenwerking binnen uw team stuurt en ondersteunt. Hoezeer u zich ook verantwoordelijk voelt bij de organisatie, dit wil niet automatisch betekenen dat u de meest bruikbare ideeën heeft. Laat uw medewerkers liever participeren in de planvormingen.
Open staan voor ideeën van uw medewerkers
Als het uw intentie is om uw medewerkers echt te laten meedenken, is het belangrijk hen al in een zo vroeg mogelijk stadium te betrekken in uw planvormingen. Als medewerkers vanaf uw eerste ingeving participeren, kunnen zij nuttige ideeën inbrengen vanuit hun eigen ervaring.
Pas uw plannen zoveel mogelijk aan aan de wensen van uw medewerkers. Zij moeten er immers mee werken en zullen de plannen optimaal ondersteunen als ze daar zelf toe bijgedragen hebben. Dit motiveert en geeft hen meer werkplezier. U zult merken dat de productiviteit daardoor groter wordt. Bovendien worden medewerkers een stuk zelfstandiger en ook veel creatiever wanneer ze ervaren dat hun eigen bedenksels ook echt worden gebruikt.
Neem nieuwe ideeën van uw medewerkers altijd serieus in overweging. Neem de tijd om door te vragen op de beeldvorming die zij er bij hebben. Vraag hen belangstellend hoe zij op dit idee kwamen en op welke wijze dit bij kan dragen aan verbetering. Sta ervoor open dat uw medewerkers u werkelijk van hun ideeën kunnen overtuigen! Doe dit grondig. Parafraseer en vat het gesprek samen om zoveel mogelijk sterke elementen uit hun gedachtegang te laten uitkristalliseren. Als hun idee geheel anders blijkt te zijn dan hetgeen u zelf in gedachten had, heeft het de voorkeur om eerst de ideeën van de medewerkers uit te werken. Doe dit dan ook met de intentie om er echt mee te werken en niet slechts om het tegendeel te bewijzen.
Meer betrokken bij de zaak
Door uw medewerkers meer te betrekken bij de beleidsvorming zullen zij zich meer betrokken voelen bij de organisatie. De plannen worden breder gedragen als iedereen daar zijn steentje aan heeft bijgedragen. Bovendien heeft iedereen veel helderder voor ogen waaraan gewerkt wordt en voelt een ieder zich meer verantwoordelijk. De projecten voelen aan als iets van henzelf in plaats van slechts als opgedragen taken. Medewerkers durven dan ook eerder initiatieven te nemen en zullen elkaar eerder aanspreken als iets niet goed loopt. Daardoor hoeft u er ook niet voortdurend bovenop te zitten en kunt u gemakkelijker verantwoordelijkheden delegeren. Het is geen project meer van uzelf alleen, maar van u samen. Door meer afstand te nemen van de zaak, creëert u meer nabijheid met uw personeel.
tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie
Meer over dit onderwerp
Zo presenteert u uw ideeën
Overtuigen zonder argumenten
Zit uw kennis u in de weg?
Toon zelfvertrouwen: zo komt u zelfverzekerd over
Zes manieren om draagvlak voor uw ideeën te krijgen
Door welke overtuigingen laat u zich beïnvloeden?
Bekijk hier een overzicht van de artikelen van Frank van Marwijk
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.
Meer informatie
Hoofdstukindeling
Online bestellen
Overzicht artikelen voor managers I
Homepage lichaamstaal
Informatie
Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of
vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.
|
Boeken op onderwerp:
lichaamstaal
relativeren
communicatie
management
emotie
mensenkennis
coachen
zakelijk flirten
onderhandelen
|