Home
Basis
Uiting
Praktijk
Manager
Workshops
Boeken
Overzicht managementartikelen
|
|
Lees alles over lichaamstaal in het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk
|
Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij bol.com of Managementboek.nl
Laat u anderen wachten?
De meeste mensen hebben een hekel aan wachten, dat geldt zeker als dat wachten zinloos lijkt. We zijn verwend met steeds snellere computers, maar te vaak ergeren we onszelf nog steeds aan langzaam opstartende programma’s en trage internetverbindingen. U wilt het liefst meteen aan het werk, maar dit wordt verhinderd door een apparaat dat tijd vraagt. Veel is daar niet altijd aan te doen, dus legt u zich er maar bij neer en haalt nog een kopje koffie terwijl uw apparaat ratelend op gang komt. Maar het zijn niet alleen computers die ons laten wachten. Mensen zijn er ook goed in en soms lijkt het moeten wachten dan nog zinlozer. Kunnen die anderen niet beter plannen of op z’n minst opschieten, denkt u misschien. Maar hoe zit het met uzelf? Laat u anderen wachten? En als u dat van uzelf herkent, is dat dan altijd verkeerd of brengt dat soms ook voordelen met zich mee?
Uren in de wachtkamer
Dit kent u waarschijnlijk wel. U hebt een afspraak bij een specialist in het ziekenhuis. En hoewel u die afspraak in principe op een vast tijdstip hebt staan, kunt u er bij voorbaat al van uitgaan dat u moet wachten. Mogelijk duurt het consult zelf maar vijf tot tien minuten, maar toch kunt u er maar beter een dagdeel voor uittrekken. Als u binnenkomt, merkt u inderdaad dat de dokter aardig achter loopt op zijn schema. De wachtkamer zit vol mensen die verstoord in een tijdschrift staren om de tijd te doden. U vraagt zich af waarom er eigenlijk nog een tijdstip genoemd wordt op uw afsprakenkaartje.
U hebt er wel begrip voor dat de arts het druk heeft, maar als het spreekuur standaard uitloopt, waarom schuift hij de afspraken dan niet een beetje op? Of kan hij zijn tijd niet wat efficiënter indelen? Deze laatste vraag popt vooral op als u de eerste patiënt bent. Zelfs dan is het niet vanzelfsprekend dat u al op de afgesproken tijd binnengeroepen wordt, terwijl u expres tien minuten eerder bent gekomen. U ziet de assistente van de specialist talloze keren de spreekkamer in en uit lopen, maar het vraagt enige tijd voordat eindelijk uw naam geroepen wordt. Als u dan binnen bent lijkt de arts totaal geen haast te hebben. U krijgt alle tijd, terwijl de wachtkamer toch langzaam al volstroomt. Zou daar een visie achter zitten?, denkt u. Is het wachten functioneel? Misschien lijkt de rekening die u later ontvangt wel acceptabeler als u er lang voor in het ziekenhuis heeft moeten doorbrengen dan wanneer u na vijf minuten al weer op straat zou staan.
Status, macht en waardebepaling
Het laten wachten van mensen heeft ook een communicatieve betekenis. Door anderen te laten wachten kan iemand uitdrukking geven aan zijn status en macht. Hoe later de persoon in kwestie ten tonele verschijnt, hoe belangrijker hij lijkt te zijn. Vandaar dat popartiesten hun fans soms een half uur of langer laten wachten. Ik weet niet of ze daardoor mooier zingen, maar ze krijgen misschien wel een groter applaus bij hun entree. Iets waar je voor moet wachten kan ook een waarde verhogend effect hebben. Als u een lange rij voor een bioscoop ziet staan, dan zal de film wel goed zijn. Een restaurant dat vol zit oogt gezellig en goed. Alle reden dus voor de obers om hun best te doen u een tijdje binnen te houden. Daarmee laten zij anderen zien dat het restaurant druk en gewild is. Bovendien geeft het u een ander gevoel. Als uw bestelling supersnel op tafel staat, bent u na een half uur binnen te zijn klaar met eten. Dat is misschien wenselijk bij een fastfood restaurant, maar het biedt u niet het gevoel van een romantisch avondje uit. En hoe denkt u dat een dagje Efteling eruit zou zien als de ingangen van alle attracties pal naast elkaar zouden staan en u nergens in de rij hoefde te staan? Dit zou zeker een andere tijdservaring geven. U zou razendsnel door alle attracties zijn en (nog meer) vraagtekens plaatsen bij de entreeprijs. Nee, nu krijgt u meer voor uw geld: het wachten en rondlopen zijn bij de prijs inbegrepen, terwijl u juist minder attracties bezoekt.
Welke indruk wilt u geven?
Vreemd eigenlijk. Niemand vindt wachten leuk, dus zou je denken dat het beste wat je kunt doen is ervoor zorgen dat anderen niet hoeven te wachten. Toch lijkt het dus ook voordelen te bieden om mensen te laten wachten. Zou u daar ook voordeel uit kunnen halen of werkt het juist nadelig? Door anderen te laten wachten geeft u de indruk dat u het erg druk hebt, waardoor u beschouwd wordt als een harde en betrouwbare werker. Maar als u snel reageert en mensen tijd bespaart, zijn er weer andere eigenschappen die aan u worden toegeschreven zoals efficiënt, doelgericht, behulpzaam en georganiseerd. Bovendien kan uw snelle of tijdige actie uzelf ook veel tijd besparen.
Vandaag of volgende week?
Neem bijvoorbeeld het reageren op en afhandelen van e-mail. U kunt alle e-mails die u vandaag krijgt vandaag nog verwerken of u kunt vandaag reageren op de e-mails die u afgelopen week ontving. Wat doet u? Als u achter loopt op schema, bent u misschien vooral bezig met de berichten van een week terug. Die van vandaag schuift u weer op. Qua hoeveelheid werk is er echter geen verschil tussen de twee keuzes. In beide gevallen verwerkt u de hoeveelheid e-mail van een dag. In de relatie met de mailzender is er echter wel een verschil. Als u direct reageert op de e-mail van vandaag krijgt de ontvanger uw antwoord op het moment dat dat actueel voor hem of haar is. Hij of zij heeft u de mail immers net gestuurd en hij/zij is er mee bezig. U zult merken dat u vaak een bedankje voor uw snelle reactie krijgt als u een mail snel beantwoordt. Dat laatste betekent ook dat we er blijkbaar niet meer aan gewend zijn om snel antwoord te krijgen. We hebben ons leven en werk ingesteld op wachten.
Er zijn ook momenten waarop twee partijen tegelijkertijd op elkaar aan het wachten zijn. Soms wordt dat wachten gedicteerd door de klok. Als u bijvoorbeeld een afspraak hebt om 15.20 uur met een sollicitant, kan het best zijn dat u al tien minuten eerder tijd vrij hebt, terwijl de sollicitant al in de gang zit. Wat doet u dan? Roept u de sollicitant al binnen, of wacht u tot het ‘tijd’ is? Veel mensen doen het laatste, want dat zit in ons verwachtingspatroon. Het doorbreken van dit soort patronen kan veel extra tijd opleveren. Waarom zou u niet met een vergadering beginnen zodra iedereen er is, onafhankelijk van de afgesproken tijd. En lukt het u om eerder te stoppen als het eigenlijk klaar is?
Uitstellen tot het laatste moment?
Moeten wachten kan veel frustratie geven; het is letterlijk zonde van de tijd. Misschien herkent u van uzelf de neiging om van alles uit te stellen. Dat kan betekenen dat een ander moet wachten. Hij of zij begrijpt dan waarschijnlijk dat u het druk hebt en/of een belangrijke positie bekleedt. Toch maakt u waarschijnlijk nog een betere indruk als u laat zien dat u iemand bent die weet aan te pakken. Als u snel reageert en vlug anticipeert, kan de ander aan de slag. Er kan echter een andere reden zijn om doelbewust te wachten met uw reactie. Dit is wanneer er zeeën van tijd zijn en de ander nog iets moet doen met de informatie die u aanreikt. Als u daar te vlug mee bent loopt u de kans dat uw werk zelf onderop de stapel van de ander belandt. Als u echter wat later reageert, maakt u de deadline voor de ander krapper waarmee u de ander uitdaagt om er meteen mee aan de slag te gaan. Dit houdt wel een ander risico in. Door traag te reageren kunt u de indruk wekken dat u het zelf blijkbaar niet zo belangrijk vindt. Dit moedigt de ander vervolgens ook niet uit om zich uit te sloven.
tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.
Meer informatie
Hoofdstukindeling
Online bestellen
Overzicht artikelen voor managers I
Homepage lichaamstaal
Informatie
Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of
vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.
|
Boeken op onderwerp:
lichaamstaal
relativeren
communicatie
management
emotie
mensenkennis
coachen
zakelijk flirten
onderhandelen
|