headerphoto


 Complimenten - home  Complimenten - intro  Complimentenboek  Complimentenkalender  Complimentenkaart  Gastenboek  Compliment in de media  Reacties en recensies  Complimentendag  Complimenten kunst  Complimenten moeilijk?  Complimenten relaties  Compliment - levensstijl  Twaalf complimenten  Complimentencultuur  Complimenten krijgen  Geloofwaardige pluimen  Zelf waardering krijgen  Gewaardeerd worden  Goed leren luisteren  Complimenten op straat  Complimentenlied  Validation  Complimenten links  Frank van Marwijk  Hans Poortvliet  Boekwinkels  Cadeautip
 


bol.com Partner


Jippie, hij is er weer!

Het groot complimentenboek



  Bekijk de preview
We laten je met trots weten dat er (na herhaalde verzoeken) op 11 juli 2017 een geheel vernieuwde druk van Het groot complimentenboek is verschenen.

Het boek kreeg veel aandacht in de media (Lees hier) en ontving positieve recensies en reacties van lezers (Lees hier).

Bestel dit boek bij Bol.com of Managementboek.nl

Wat doe je als je een compliment krijgt?

Soms weten we niet wanneer, hoe of wie we een compliment moeten geven. Maar behalve dat weten we ook niet altijd even goed hoe we zelf om moeten gaan met een compliment dat we krijgen. Leer hier hoe je een schouderklopje goed in ontvangst neemt.

Een compliment geven is een van dé manieren om aardig gevonden te worden. Dat is niet voor niets. Door een compliment te geven laat je blijken dat je oog hebt voor de positieve kant van de ander. Als ruil daarvoor krijgt je waardering terug. Maar niet alleen het geven van complimenten is belangrijk. Het verdient zeker aandacht hoe je een compliment in ontvangst neemt. Evenals bij het krijgen van kritiek is het ontvangen van een compliment iets waar niet iedereen altijd goed mee overweg kan. Open staan voor positieve of negatieve feedback blijft een kunst apart.

Zo diskwalificeren we onze complimenten
Het in ontvangst nemen van een compliment gaat ons als Nederlanders niet zo gemakkelijk af. Complimentjes maken ons onzeker, we twijfelen over de oprechtheid, vinden dat onze prestatie niet de moeite waard is of menen dat anderen het compliment meer verdienen. Vaak diskwalificeren we daarom de waarderingen van anderen. Dit nodigt hen vervolgens weinig uit om zich nog lovend over ons of onze prestaties uit te laten. En vervolgens beklagen we ons er over dat we zo weinig complimentjes ontvangen. Wat zitten we toch raar in elkaar! We doen soms ons uiterste best om het anderen onmogelijk te maken ons waardering te geven. Hier volgen zes manieren die mensen gebruiken om een compliment te diskwalificeren.

Bagatelliseren
Als we gewaardeerd worden door anderen zijn we snel geneigd het compliment te bagatelliseren. We halen onze schouders op en doen alsof onze geweldige prestatie vanzelfsprekend was: 'Ach het stelde niets voor!'. Ook complimenten over ons uiterlijk weten we te kleineren. In plaats van de ander te bedanken voor het complimentje over onze kleding, ontkrachten we het door te zeggen: 'Oh, niets bijzonders hoor, die blouse heb ik al heel lang'. 'Oh, ik vind dat deze rok me juist dik maakt!'. De ander is er waarschijnlijk helemaal niet in geďnteresseerd hoe lang je de kleding al hebt en hoe je daar zelf over denkt. Het is hem gewoon opgevallen dat het jou goed staat en wil je daarvoor prijzen!

Voor wat hoort wat
Complimenten zijn niet bedoeld als ruilhandel. Toch menen veel mensen een compliment te moeten inwisselen voor een compliment aan de ander. Als je een compliment krijgt voor je onberispelijke uiterlijk, bestaat de kans dat je de ander meteen trakteert op een compliment retour: 'Ja, maar jij ziet er ook altijd netjes uit!'. Waarschijnlijk is het niet de bedoeling van de ander om zelf naar een complimentje te vissen. Een complimentje terug ontkracht het compliment van de ander. Het is zijn initiatief, zijn compliment. Neem dat compliment dankbaar in ontvangst, in plaats van de waardering die je krijgt minder belangrijk te maken door het de ander terug te geven.

Veralgemeniseren
Onze bescheidenheid maakt het ons vaak moeilijk om een persoonlijk compliment te accepteren. Veel mensen die een compliment ontvangen doen hun best om er meteen een algemeen verhaal van te maken. Als hen wordt verteld wat ze zo goed gedaan hebben, sommen ze meteen een aantal mensen op die ook hun bijdrage daaraan hebben geleverd. Soms wordt een heel team of zelfs een bedrijf genoemd als iemand hen persoonlijk in het zonnetje wil zetten: 'Dat heb ik niet alleen gedaan! Daar hebben we allemaal ons steentje aan bijgedragen!'.

Zo de waard is...
Sommige mensen nemen een compliment altijd met enig wantrouwen in ontvangst. Ze denken dat als iemand iets vriendelijks zegt en zijn waardering uitspreekt, dat zeker betekent dat hij iets van hen wil. Waarom zouden ze anders zo aardig zijn? De reactie is soms navenant: 'Dank je, en zeg nu maar wat je van me wilt...'. De meeste complimenten worden echter verstrekt zonder voorwaardelijke bedoeling. De persoon die het compliment geeft, hoeft er niet beter van te worden maar laat gewoon zijn waardering blijken. Laat je achterdocht varen en ga er vanuit dat de ander het meent.

Verkeerd begrijpen
Een andere manier waarop een compliment soms wordt ontvangen, is met onbegrip en ontkenning van de waarheid. Een ander kan er waardering voor hebben dat je iets goeds gedaan hebt, terwijl je zelf van mening bent dat het helemaal niet zo goed was. Als een klant je bedankt voor je geweldige service en je complimenteert voor je inzet, is het mogelijk dat je deze inzet zelf niet als goed hebt ervaren. Het kan zijn dat je het compliment dan juist opvat als verkapte kritiek. Als een collega of je baas tegen je zegt: 'Zo, je hebt hier veel energie ingestoken!' kun je dit met een frons ontkennen en er met brommende stem aan toevoegen dat dat nogal mee viel. Je collega of je baas, die jou met goede bedoelingen een compliment wilde geven, snapt dan niets van je reactie. De volgende keer zal hij zijn complimenten misschien achterwege laten.

Een liefdesverklaring
Ten slotte zijn er nog de mensen die elk compliment van een bepaalde persoon beschouwen als een liefdesverklaring. Vooral als een man zijn vrouwelijke collega vaak een compliment geeft, kan dit gevoeld worden als een verkapte avance. Om deze reden houden nogal wat vrouwen enige reserve als ze steeds opnieuw complimenten van één en de zelfde persoon ontvangen. Er kan zelfs een afwerende reactie volgen. Natuurlijk kan complimenteren ook onderdeel uitmaken van het liefdesspel. Dat is zeker niet voor niets. Iemand die jou idealiseert, ziet immers ook meer goede kanten in je die hij waardeert. Een compliment van zo iemand is dus zeker niet ongemeend. Geniet van deze romantische complimenten die jou persoonlijk betreffen. Het is toch geweldig als een ander je zo enorm waardeert? Vind je iemand te overdreven complimenteus? Ervaar je de frequente complimenten zelfs als opdringerig? Wees dan toch niet al te afwerend; hij of zij zal je echt niet zo snel bespringen!

Hoe neem je een compliment goed in ontvangst?
Als een ander je een compliment geeft, wil hij je gewoon waarderen voor wie je bent of wat je doet. Een gepaste reactie op een compliment is gewoon een bedankje voor dat compliment. Je kijkt de ander aan met een glimlach en laat hem blijken dat je de aandacht en lof waardeert. Je hoeft je niet te verontschuldigen, je hoeft het compliment niet door te schuiven naar iemand anders. Je hoeft ook niet meteen een compliment terug te maken. Het compliment dat je krijgt is een stukje persoonlijke waardering van de ander die je als een warme douche zou moeten ondergaan...

Is dat het enige...?
Nee! Een compliment is net als kritiek een vorm van feedback. Het is een terugkoppeling van hoe de ander jou op een bepaald moment ziet en ervaart. En net als bij kritiek wil je ook weten waarom je deze feedback op dit moment krijgt. Als een kok te horen krijgt dat het eten niet lekker was, kan hij weinig met die informatie. Hij weet dan namelijk niet waarom het eten slecht gevonden werd. Het gaat hier vaak om een kwestie van smaak en de kok wil graag weten of hij in het vervolg iets anders moet doen. Vonden de gasten de rijst te plakkerig of juist te droog? Vonden ze de maaltijd te vet, te zout of te gekruid? Vonden ze het eten te kort of te lang gebakken? Enzovoorts. Maar als de kok een compliment krijgt, zou het ook goed zijn als hij weet wát de gasten nu precies zo lekker vonden. Ook deze informatie kan hij gebruiken om zijn kookkunst te optimaliseren.

Een compliment als: 'Fantastisch! Goed gedaan!' is best leuk om te horen. Maar als je er wat van wilt leren heb je er niet zoveel aan. Vraag daarom als je een onduidelijk compliment over je werk krijgt gerust om uitleg. Wát heeft deze persoon precies zo goed gevonden? Wat betekent dit voor de toekomst? Natuurlijk hoef je dit niet bij elk compliment te doen. Soms is de reden waarom je een compliment ontvangt overduidelijk. Je hoeft daar dan verder niets over te vragen. Geniet dan gewoon van de positieve aandacht en waardering die je kreeg.


Het groot complimentenboek

Het is heerlijk als iemand je laat weten dat je er goed uitziet, dat je een bijzondere prestatie hebt geleverd of dat je veel voor hem of haar betekent. Complimenten zijn altijd welkom, maar waarom zijn we er dan zo zuinig mee? Ontdek hoe je thuis en op het werk mensen kunt waarderen met originele, oprechte complimenten.

Hoe geef je een goed compliment? Welke valkuilen moet je vermijden bij het geven van complimenten? Hoe neem je complimenten in ontvangst? Geen vraag blijft onbeantwoord in dit veelzijdige boek. Ontdek de kracht van waardering en maak van complimenteren je tweede natuur.

De bekende lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk (auteur van de bestseller Manipuleren kun je leren) en waarderingsexpert Hans Poortvliet hebben samen een uniek en prachtig vormgegeven boek geschreven over een van de meest onderschatte aspecten van de menselijke psychologie.

Bestellen:
Bij Bol.com
Bij Managementboek.nl



tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Meer informatie

Als je belangstelling hebt voor een presentatie over het toepassen van complimenten binnen je bedrijf of vereniging dan geven wij daar graag meer informatie over.

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.nl
E:
T:: 06 - 160 24 219
Hans Poortvliet
www.waarderingsmanagement.nl
E:
T: 06 - 502 06 297

    

Vorige pagina Volgende pagina


Boeken op onderwerp:
compliment
complimenten
waardering
waarderend onderzoeken
luisteren





Nieuw!!
Doe niet zo moeilijk
De kunst van het relativeren
Doe niet zo moeilijk - de kunst van het relativeren

Dit nieuwe boek van Frank van Marwijk is nu alvast te reserveren.

Reserveren bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer over relativeren