headerphoto


 Complimenten - home  Complimenten - intro  Complimentenboek  Complimentenkalender  Complimentenkaart  Gastenboek  Compliment in de media  Reacties en recensies  Complimentendag  Complimenten kunst  Complimenten moeilijk?  Complimenten relaties  Compliment - levensstijl  Twaalf complimenten  Complimentencultuur  Complimenten krijgen  Geloofwaardige pluimen  Zelf waardering krijgen  Gewaardeerd worden  Goed leren luisteren  Complimenten op straat  Complimentenlied  Validation  Complimenten links  Frank van Marwijk  Hans Poortvliet  Boekwinkels  Cadeautip
 


bol.com Partner


Jippie, hij is er weer!

Het groot complimentenboek



  Bekijk de preview
We laten je met trots weten dat er (na herhaalde verzoeken) op 11 juli 2017 een geheel vernieuwde druk van Het groot complimentenboek is verschenen.

Het boek kreeg veel aandacht in de media (Lees hier) en ontving positieve recensies en reacties van lezers (Lees hier).

Bestel dit boek bij Bol.com of Managementboek.nl

Complimenteren als levensstijl


We zijn vaak zo intensief met de inhoudelijke kant van ons werk bezig, dat we soms vergeten om aandacht te geven aan de personen met wie we werken. Zeker als de perikelen rondom het werk een strijd worden - wat helaas vaak voorkomt - is er weinig aandacht meer voor persoonlijke waardering. Persoonlijke belangstelling tonen en complimenteren dragen bij aan een goede werksfeer. En bijzonder genoeg werkt het zo dat als je werkt aan betere onderlinge verhoudingen, de inhoudelijke aspecten van het werk meteen in een ander zonlicht komen te staan. De neuzen staan dan dezelfde kant op, waardoor de productiviteit werkelijk groter wordt.

Originaliteit, variatie en creativiteit
De kracht van het compliment is zo sterk dat daar wat ons betreft nooit genoeg over geschreven kan worden. Waardering is een belangrijke motivator en de manier waarop je die waardering geeft hoeft niet steeds gelijk te zijn. Als het gaat om het geven van positieve aandacht, ben je zeker niet gebonden aan één manier. Originaliteit, variatie en creativiteit zijn belangrijk als het gaat om het geven van persoonlijke aandacht. Je kunt daar een tweede natuur van maken, waardoor het complimenteren niet slechts een handeling meer is, maar eerder een levensstijl wordt. Je verandert dan in een complimenteuze persoonlijkheid, die de goede eigenschappen van anderen gemakkelijk herkent en die steeds op een bijzondere manier weet te waarderen. Ik kan je vertellen dat deze levensinstelling veel vruchten zal afwerpen. In veel bedrijven is namelijk gebleken dat het regelmatig complimenteren van personeel veel productiever werkt dan frequent berispen, als daarbij tenminste sprake is van oprechte en onvoorwaardelijke waardering. Door deze manier van doen zult je bovendien ook zelf aardig gevonden worden. Bekijk bijvoorbeeld eens het onderstaande filmpje van Nedtrain om te zien hoe waardering medewerkers een goed gevoel geeft en motiveert.

Voorbeeld toepassing van waardering/complimenten (nedtrain)


Onvoorwaardelijke waardering
Het belang van het compliment in de eerste plaats dat je positieve aandacht geeft aan wat de ander heeft gedaan, hoe hij eruit ziet of voor wie hij is. Een (klein) cadeautje of een persoonlijk feest kan de gedachte die je wilt uitdragen weliswaar ondersteunen, maar dit mag nooit het hoofddoel zijn. De persoon in kwestie moet vooral het gevoel overhouden dat je hem bijzonder waardeert. Hij moet niet het idee hebben dat je hem slechts beloont om hem aan te moedigen zijn werk in de toekomst - nog - beter te doen. Een persoonlijke pluim voor persoon en werk zijn van grotere waarde dan een collectieve materiele lofuiting. Een goed compliment hoeft dus helemaal geen geld te kosten, maar is wel waardevol.

Een positief gevoel uitwisselen
Bij een compliment van persoonlijke aard is het vooral belangrijk dat je stilstaat bij wat je zo waardeert. Het sturen van een memo met de tekst: GOED ZO!, is leuk, maar niet voldoende. Beter is het om bij je collega of medewerker te gaan zitten en met hem persoonlijk te praten over wat je eigenlijk zo goed vindt en daarbij je enthousiasme te tonen. Toon belangstelling! Luister aandachtig naar wat je collega of medewerker over het gebeuren vertelt en reageer daar positief op. Bij een goed compliment geef je je collega/medewerker het gevoel dat je zelf ook al had over datgene waarover je zo positief bent. Je geeft hem iets terug van je eigen beleving. Zo maakt je het succes van je medewerker tot een gezamenlijke ervaring waar je trots op bent.

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Het groot complimentenboek

Het is heerlijk als iemand je laat weten dat je er goed uitziet, dat je een bijzondere prestatie hebt geleverd of dat je veel voor hem of haar betekent. Complimenten zijn altijd welkom, maar waarom zijn we er dan zo zuinig mee? Ontdek hoe je thuis en op het werk mensen kunt waarderen met originele, oprechte complimenten.

Hoe geef je een goed compliment? Welke valkuilen moet je vermijden bij het geven van complimenten? Hoe neem je complimenten in ontvangst? Geen vraag blijft onbeantwoord in dit veelzijdige boek. Ontdek de kracht van waardering en maak van complimenteren je tweede natuur.

De bekende lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk (auteur van de bestseller Manipuleren kun je leren) en waarderingsexpert Hans Poortvliet hebben samen een uniek en prachtig vormgegeven boek geschreven over een van de meest onderschatte aspecten van de menselijke psychologie.

Bestellen:
Bij Bol.com
Bij Managementboek.nl


Meer informatie

Als je belangstelling hebt voor een presentatie over het toepassen van complimenten binnen je bedrijf of vereniging dan geven wij daar graag meer informatie over.

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.nl
E:
T:: 06 - 160 24 219
Hans Poortvliet
www.waarderingsmanagement.nl
E:
T: 06 - 502 06 297

    

Vorige pagina Volgende pagina


Boeken op onderwerp:
compliment
complimenten
waardering
waarderend onderzoeken
luisteren





Nieuw!!
Doe niet zo moeilijk
De kunst van het relativeren
Doe niet zo moeilijk - de kunst van het relativeren

Dit nieuwe boek van Frank van Marwijk is nu alvast te reserveren.

Reserveren bij:
Managementboek.nl
Bol.com

Meer over relativeren