Home
Basis
Uiting
Praktijk
Manager
Workshops
Boeken
Overzicht managementartikelen
|
|
Lees alles over lichaamstaal in het boek van lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk
|
Bestel het boek LICHAAMSTAAL bij bol.com of Managementboek.nl
Hier heeft u mijn visitekaartje...
Een visitekaartje is een waardevol document in creditcard formaat. Het aanreiken van zo’n kaartje is meer dan simpelweg het verstrekken van uw naam en contactgegevens. Het houdt ook een persoonlijke uitnodiging in: ‘Laten wij eens nader contact hebben’. Visitekaartjes heb je in verschillende soorten en maten. Ze worden soms te pas en te onpas verstrekt. Hoe kunnen ze er het beste uitzien? Wanneer, aan wie en hoe geeft u ze? Hoe neemt u ze in ontvangst? Hoe kunnen ze u het meest van nut zijn? Hier vindt u alles over visitekaartjes.
Een bijzonder visitekaartje
Tijdens een boekpresentatie ontmoette ik eens een collega. Na een goed gesprek met hem te hebben gehad, vroeg ik hem zijn visitekaartje. Hij greep naar de binnenkant van zijn jasje en toverde een pakje systeemkaarten, een stempel en een stempelkussen te voorschijn. Het visitekaartje werd ter plekke persoonlijk voor me gedrukt. Deze originele presentatie van een visitekaartje zal mij altijd bijblijven. Dit gaf ook de aanleiding om met u over visitekaartjes te filosoferen. Visitekaartjes kunnen een bijzondere waarde hebben. Maar daarvoor dient u wel te voldoen aan een aantal voorwaarden.
Er moet een goede reden zijn om uw visitekaartje te verstrekken. U moet hem aan de juiste perso(o)n(en) geven en er ook op letten hoe u hem uitreikt. Ook is het goed om te kijken naar het visitekaartje zelf. Wat is de meest geschikte vorm, grootte, kleur en opdruk? En natuurlijk is het belangrijk om ook stil te staan bij het vervolg. U geeft uw visitekaartje tenslotte niet voor niets. Alleen al de naam ‘visitekaartje’ suggereert dat de ontvanger eens langs zou moeten komen. Een visitekaartje is dan ook een persoonlijke invitatie voor nader contact per mail, telefoon of face to face. Een zakelijk visitekaartje nodigt uit tot nader zakelijk contact.
Hoe ziet uw kaartje eruit?
Weet u nog hoe u dit deed in uw studententijd? In een bar ontmoette u een interessante man of vrouw, die u later graag nog eens zou willen zien. U wisselde daarom uw naam en telefoonnummer uit op de rand van een bierviltje. Dit was uw eerste visitekaartje. Misschien heeft u nog wel zo’n viltje bewaard als nostalgische herinnering aan uw romantische samenzijn. Maar in dat geval zit het viltje waarschijnlijk ver opgeborgen tussen oude foto’s of liefdesbrieven. Hij bevindt zich in ieder geval niet tussen uw andere visitekaartjes omdat de vorm en afmeting daartoe niet uitnodigen.
De gestempelde systeemkaart die ik van mijn collega ontving, voldeed ook niet aan de standaard afmetingen van een gemiddeld visitekaartje. Het was een kaart in A7 formaat, dus een stuk groter dan een creditcard. Het voordeel daarvan was dat hij opviel. Het nadeel was dat hij niet paste in mijn opbergsysteem voor visitekaartjes. Het gevolg was dat hij rondslingerde. Ik kwam hem telkens weer tegen en dan verplaatste ik hem weer naar een andere stapel. Op dit moment weet ik niet meer waar ik hem kan vinden.
Hoewel de meeste visitekaartjes de standaardafmetingen van een creditcard hebben: (ISO 7810 ID-1 = 85,60 × 53,98 mm), krijg ik nog wel eens kaartjes die daar enorm van afwijken. Vaak zijn ze groter of anders van vorm (bijvoorbeeld rond). Deze kaartjes vallen wel op, maar zijn niet gemakkelijk op te bergen in enig systeem. Overigens is het goed te weten dat internationaal niet overal dezelfde maten gebruikt worden. In Italië, Japan en de Verenigde Staten gelden andere standaardmaten als bij ons.
Een kaartje van uw bedrijf of iets persoonlijks?
Toen u ging werken, kreeg u misschien visitekaartjes vanuit uw bedrijf. U hoefde gelukkig geen bierviltjes meer te gebruiken om uw contactgegevens aan anderen te verschaffen. U had echter nog steeds geen keuze voor wat betreft vormgeving en opschrift van uw kaartje. Bij een bedrijfskaartje staan vaak de gegevens van de organisatie centraal. Soms neemt het logo van het bedrijf een centrale plaats in en zijn uw persoonlijke gegevens relatief onderbelicht. Ook komt het voor dat het visitekaartje overvol staat met informatie. Uw naam, e-mailadres en telefoonnummer zijn vanwege het kleine lettertype soms slecht te lezen.
Ook voor visitekaartjes geldt dat minder informatie vaak beter is. Een visitekaartje met een geringe hoeveelheid gegevens is overzichtelijker en daarmee ook meer uitnodigend. Een kaartje van uw bedrijf is in de meeste gevallen functioneel, maar toch bent u daar niet van afhankelijk. Het staat u natuurlijk vrij om uw eigen visitekaartjes te laten drukken. U kunt dit kaartje onafhankelijk van uw bedrijfskaartje verstrekken aan uw persoonlijke relaties en aan nieuwe mensen die u ontmoet.
Een visitekaartje laten drukken
Als u zelf een visitekaartje laten drukken, heeft u keuze uit verschillende papiersoorten, lettertypes en kleuren. U kunt het visitekaartje eenzijdig of dubbelzijdig laten drukken. Daarbij is het goed erover na te denken hoe u uw visitekaartje wilt gebruiken en wat u ermee wilt uitdrukken. Zo kreeg ik van iemand eens een doorzichtig plastic kaartje. Het idee daarbij was het transparante karakter van het bedrijf weer te geven. Dit is natuurlijk origineel. Helaas was de uitvoering niet zo mooi. De lijm waarmee de helften van het kaartje aaneen geplakt zaten, was duidelijk zichtbaar (transparanter kan het niet). Maar verder was het ook niet zo’n praktisch kaartje. Als het op een donker oppervlak lag kon je de tekst niet meer lezen. Ook kon je niet schrijven op het kaartje.
Het is namelijk belangrijk om op een visitekaartje iets te kunnen schrijven. De gever kan er dan gegevens aan toevoegen zoals een persoonlijk 06-nummer of een extra e-mailadres. Ook de ontvanger kan er dan aantekeningen op maken, bijvoorbeeld de gelegenheid waar u elkaar heeft ontmoet of de datum van een afspraak die u maakt. Door er iets op te schrijven gaat het kaartje leven - het krijgt meer betekenis. Om deze reden kunt u het best kiezen voor een witte of lichte achtergrond. Het is daarom ook goed om uw kaartje niet te vol te laten drukken en/of de achterkant van het kaartje blanco te houden.
Als u de achterkant wel laat bedrukken, moet dat duidelijke meerwaarde bieden aan uw kaartje. Het is jammer als de achterzijde is gevuld met een schreeuwerig bedrijfslogo, dat ook al aan de voorkant te zien is. Maar de achterzijde laten bedrukken kan zeker ook functioneel zijn. Ik ontving eens een visitekaartje waar op de achterkant een dynamische foto van de eigenaar was geprint. Dit droeg zeker positief bij aan de gehele presentatie van deze persoon. Ook was het goed voor de herkenbaarheid. Thuis hoefde ik me niet af te vragen van wie ik dat kaartje ook al weer had gekregen. Uw visitekaartje representeert uw persoonlijkheid. Het is daarom zeker de moeite waard om bijzondere aandacht te geven aan de vormgeving. Om daarvoor ideeën op te doen hoeft u niet meer de deur uit. U kunt uw visitekaartjes zelf online ontwerpen. Meer suggesties voor een originele vormgeving van uw visitekaartjes vindt u hier.
Een persoonlijke invitatie
Behalve hoe uw kaartje eruit ziet, is het belangrijk te weten wat u er mee doet. Als u uw visitekaartje zomaar aan iedereen uitreikt die u ontmoet, verliest dit gebaar in waarde. Sta er eens bij stil dat het zinvol moet zijn om uw persoonlijke gegevens aan iemand te verstrekken. Denk weer eens terug aan uw naam en telefoonnummer op het bierviltje in de bar. Gaf u dat aan iedereen of alleen aan belangrijke personen? En waarom gaf u dat? Het geven van een visitekaartje betekent dat u een vervolgcontact op prijs stelt. Uw visitekaartje is een hulpmiddel om de ander te herinneren aan het prettige gesprek dat u had. Het is behalve een manier om uw persoonlijke gegevens te verstrekken ook een uitnodiging voor verder contact.
Richt de aandacht op uw kaartje
Als u een visitekaartje verstrekt, is het belangrijk dat de ander zich de volgende dag nog kan herinneren dat het van u afkomstig is. Tijdens recepties, vakbeurzen, congressen en seminars krijgen mensen vaak veel visitekaartjes. Bij thuiskomst weten ze niet altijd meer van wie welk kaartje precies afkomstig was. De meeste mensen geven maar weinig aandacht aan het kaartje op het moment dat ze het ontvangen. Ze werpen slechts een korte blik op uw visitekaartje of steken hem ongezien in hun zak. De volgende dag hebben zij soms geen flauw idee meer welk gezicht bij welk visitekaartje hoort. U kunt ervoor zorgen dat uw visitekaartjes meer indruk maken.
Geef uw kaartje niet terloops, maar maak van de uitreiking een bijzonder ritueel. Doe iets waardoor de ander zijn volledige aandacht er op moet richten. Zeg iets verrassends over het kaartje zelf. Praat bijvoorbeeld over het nieuwe ontwerp of het logo. Wijs iets aan waar de ander naar moet kijken zoals: ‘Kijk hier, u kunt mij ook altijd bellen op mijn 06-nummer...’ of : ‘Het webadres dat hier vermeld staat, is anders dan de bedrijfsnaam hoor, het is namelijk...’ Het helpt ook om iets persoonlijks te schrijven op uw kaartje of een item te onderstrepen. Iemand gaf mij eens de suggestie om mijn mobiele nummer niet standaard op het kaartje te laten drukken, maar die er steeds met de pen bij te schrijven. Op die manier zou ik de indruk wekken dat ik de ander iets exclusiefs toeken. Als u van het geven van een visitekaartje een bijzonder gebeuren maakt, zal de ander zich dat moment blijven herinneren. Wanneer u uw gesprekspartner actief betrekt bij de overdracht van het kaartje en er voor zorgt dat hij er goed naar kijkt, zal hij bij thuiskomst nog goed weten dat het van u afkomstig is.
Voor elk kaartje een e-mailtje
Als u een visitekaartje van iemand ontvangt, kunt u dit ook rustig opvatten als een persoonlijke invitatie. De ander geeft zijn kaartje ook niet zomaar! Zorg ervoor dat u aan deze uitnodiging vervolg geeft. Maak er een gewoonte van om de mensen van wie u een visitekaartje heeft ontvangen zo snel mogelijk een e-mailtje te sturen. Daarin laat u weten u dat u het prettig vond dat u hem of haar op deze gelegenheid heeft ontmoet. Verder schrijft u dat het u nuttig leek uw gegevens ook digitaal te verstrekken. Dit is een zeer legitieme en zinvolle reden om de ander een mailtje te sturen. Eventueel kunt u een voorstel doen voor een vervolgafspraak. Met dit mailtje zorgt u ervoor dat de persoon die u heeft ontmoet uw gegevens ook in zijn computer heeft staan. Verder maakt u handig gebruik van de kracht van herhaling. U herinnert de ander weer aan het contact dat u had.
Het visite-kaartspel
Eerder schreef ik hoe u de kwaliteit van uw netwerk kunt verbeteren. Als u zegt dat u een goed netwerk heeft, kijk ik liever naar de frequentie en intensiteit van uw contacten, dan naar de hoeveelheid visitekaartje die u heeft verzameld. De visitekaartjes in uw bestand representeren, als het goed is, de mensen met wie u contact heeft. Zorg dat deze contacten niet verwateren. Als u veel kaartjes bezit, maar nooit eens contact heeft met deze mensen is uw verzameling nutteloos. Zorg er dus voor dat u hen regelmatig actief benadert. Weet u niet waar u moet beginnen? Neem dan uw visitekaartjes eens ter hand en schud ze flink door elkaar. Trek een willekeurige kaart en bel deze persoon op. Wie weet wat dit voor verrassingen biedt!
tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie
Lichaamstaal bij baby's
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.
Meer informatie
Hoofdstukindeling
Online bestellen
Overzicht artikelen voor managers I
Homepage lichaamstaal
Informatie
Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of
vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.
|
Boeken op onderwerp:
lichaamstaal
relativeren
communicatie
management
emotie
mensenkennis
coachen
zakelijk flirten
onderhandelen
|