Lichaamstaal, de taal die iedereen spreekt

 Home  Basis  Uiting  Praktijk  Manager  Workshops  Boeken  Overzicht
 managementartikelen

 Contact  
 


bol.com Partner


Zo laat je zien hoe druk je het hebt

Frank van Marwijk Zeven manieren om aardig gevonden te worden
Artikel van Frank van Marwijk

De artikelen van Frank van Marwijk verschijnen tweewekelijks op www.managersonline.nl

Kijk hier voor het overzicht op deze site: artikelen van Frank van Marwijk voor managers.


Zeven manieren om aardig gevonden te worden

Ieder mens, manager of niet, heeft behoefte aan waardering, aandacht en belangstelling van anderen. Daarbij gaat het niet alleen om onze prestaties; we willen vooral ook erkend en gewaardeerd worden als persoon. Bovendien is het effectief: aardige mensen krijgen meer voor elkaar dan niet aardige mensen.

Hier vindt u zeven manieren om aardig gevonden te worden.
  1. Verlies anderen niet uit het oog
  2. CreŽer nabijheid
  3. Word een aanraker
  4. Toon u een goede luisteraar
  5. Wees luchtig en humoristisch
  6. Wees gul met complimenten
  7. Wees overtuigd dat u aardig bťnt!
1. Verlies anderen niet uit het oog
Om door anderen aardig gevonden te worden dient u uw aandacht op hen te richten. Zo geeft u hen het gevoel dat zij belangrijk voor u zijn. U kunt belangstelling in anderen tonen door hen letterlijk niet uit het oog te verliezen. U maakt dan gebruik van een mechanisme uit de liefde.

Een verliefde vrouw bijvoorbeeld, fixeert haar volledige aandacht op de man die ze leuk vindt. In een groep zal ze zich meer tot hem richten dan tot de anderen en hem voortdurend in de gaten houden. Zij kijkt hem veel aan, maar ook als ze hem niet rechtstreeks aankijkt, merkt ze precies alles wat hij doet. Zij volgt iedere beweging en laat merken dat ze alles prachtig vindt wat hij doet. Ze lacht om zijn grapjes en als hij lacht, lacht zij ook. Zij zal het merkbaar prettig vinden om bij hem te zijn en dingen met hem te doen. Zij probeert dicht bij hem in de buurt te zijn en keert zich naar hem toe. Haar voeten wijzen in zijn richting, zelfs als zij met een ander in gesprek is. Als zij met hem spreekt, straalt ze helemaal: ze glimlacht, haar ogen glinsteren, en haar pupillen gaan snel heen en weer.

Het vervolg van bovenstaand voorbeeld is dat de man in kwestie onbewust haar belangstelling zal bemerken en daar positief op zal reageren. Als u aardig gevonden wilt worden, werkt hetzelfde principe: richt uw aandacht op anderen door veel naar hen te kijken. Zorg dat u dichtbij bent en u naar hen toekeert. Lach met hen mee en reageer met houding en mimiek op alles wat ze doen. Deze mensen zullen uw persoonlijke belangstelling bemerken en u erom waarderen.

2. CreŽer nabijheid
Om aardig gevonden te kunnen worden, moet u er wel zijn. Dit klinkt voor de hand liggend. Toch schitteren veel managers regelmatig door hun afwezigheid. Ze zijn buitenshuis of sluiten zich op in hun kantoor. Een open deur garandeert niet dat er mensen (durven) binnenkomen. Om een gewaardeerd persoon te worden, moet u iemand zijn die er letterlijk veel is. Laat uw gezicht zien op elk moment dat u daar kans toe ziet. Meng u onder uw personeel. Zorg dat u er ook bent op informele momenten en praat ontspannen mee met de smalltalk van de dag.

3. Word een aanraker
Aanraking is een zeer intense vorm van lichaamscommunicatie. Uit verschillend onderzoek blijkt dat mensen die anderen veel aanraken, sympathieker gevonden worden dan mensen die dat minder doen. Veel managers raken weinig aan vanwege de angst voor afwijzing vanwege ongewenste intimiteit. Dit kan inderdaad zo zijn als u plotseling op onverwachte wijze een bepaalde medewerker aanraakt. Maakt u er echter gewoonte van om iedereen wat meer aan te raken, dan ziet men dat als een gewaardeerde persoonlijke eigenschap. U wordt bekend als een aanraker. Spontane terloopse aanrakingen zonder bijbedoelingen worden bijna altijd positief gewaardeerd. Meer over het effect van aanraking leest u in het artikel: U raakt uw medewerkers door ze aan te raken.

4. Toon u een goede luisteraar
Veel praten is meestal niet de beste manier om waardering van anderen te krijgen. Mensen vertellen liever over hun interesses. Toon u daarom vooral een goede luisteraar, en laat zien dat u luistert. In het artikel Leer actief te luisteren leest u hoe u een betrokken luisteraar kunt worden. Iemand die goed kan luisteren wordt meestal aardig gevonden door anderen.

5. Wees luchtig en humoristisch
Als manager kunt u te maken hebben met hoge werkdruk. Deze kan uw uitstraling negatief beÔnvloeden. Als de dingen niet gaan zoals u zou willen, kan het zijn dat u daardoor nors en kribbig naar anderen reageert. Dit zijn uiteraard killers als het uw doel is om aardig gevonden te worden. Natuurlijk is het belangrijk dat er efficiŽnt en doelmatig gewerkt wordt in uw bedrijf. Een slecht humeur is maar zelden een goede manier om dit te stimuleren. Vaak is het beter om de dingen wat te relativeren en gebruik te maken van een luchtige en humoristische aanpak. Zo laat u merken dat u zich niet van uw slag laat brengen en u laat een ieder in zijn waarde. Hoe hoog de stress ook is, blijf altijd hartelijk en spontaan in uw benaderingen. Een manager die hier meester in is wordt door velen gewaardeerd.

6. Wees gul met complimenten
Sommige managers trachten de waardering van anderen te verkrijgen door zich te presenteren als een gulle gever. Ze strooien met goede beoordelingen, eindejaarsbonussen en gevulde kerstpakketten. Deze aanmoedigingen werken zeker goed, maar slechts voor korte duur. Wees vooral gul met aandacht en scheutig met complimentjes. Geef geen lege complimentjes maar toon waardering uit uw hart. Als u toch iets extra's wilt geven aan uw medewerkers, probeer dan eens een verrassende aanpak. Als u bijvoorbeeld op een warme zomerdag al uw medewerkers op ijsjes trakteert als ondersteuning voor hun harde zwoegen in de hitte, zal dit zeker als een leuke spontane actie gewaardeerd worden. Als u zich verder wilt verdiepen in de kunst van het complimenteren, lees dan het artikel: De kunst van het complimenteren. Onderaan deze pagina vindt u nog andere artikelen over complimenteren.

7. Wees overtuigd dat u aardig bťnt!
Misschien hebt u dit artikel met vertwijfeling gelezen omdat u van mening bent dat aardig gevonden worden niet een doel is dat een manager dient na te streven. Als manager heeft u immers te maken met uiteenlopende belangen, waardoor het niet mogelijk is om altijd aardig te zŪjn. Dit is een negatieve vooronderstelling. U kunt inderdaad niet altijd alle wensen van een ieder vervullen, maar dat betekent niet dat u onaardig bent. Als u van mening bent dat het bij uw positie van manager hoort om af en toe onvriendelijk te zijn, dan kan het lastig zijn om dat op andere momenten wťl te zijn. U houdt te veel afstand tot uw medewerkers, ontmoet hen al met een frons en schiet snel in de weerstand. Dit heeft een absoluut negatieve uitwerking op uw uitstraling en gewaardeerdheid.

Een aardig mens is gťťn slechte manager. Deze manager kan een medewerker terechtwijzen of slecht nieuws brengen en daarbij toch zijn vriendelijke uitstraling behouden. Als u zich er van overtuigt dat u een aardig mens bťnt, zal dat direct merkbaar zijn in uw manier van doen. U presenteert zich naar uw zelfbeeld: open, hartelijk en uitnodigend en bent graag aanwezig bij anderen. U kunt ontspannen naar hen luisteren en lacht gemakkelijk. Zo laat u merken dat u hen aardig vindt en dat is een belangrijke voorwaarde om zelf ook aardig te worden gevonden.

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Boek: Het Anti-Klaagboek

                Eerste hulp bij zeuren en zaniken

Laat je dag niet meer verpesten door het gezeur en gezanik van collega's, familie of vrienden. Ontdek hoe je korte metten maakt met hun geklaag in dit nieuwe boek van Bart Flos.

Voor veel mensen is het glas altijd halfleeg. Op de eerste lentedag klagen ze al over de warmte en bij een salarisverhoging mekkeren ze over de nieuwe auto van de buren. Klinkt dit bekend? Maak dan gebruik van je aangeboren optimisme en reken ook af met de klaagcultuur, thuis en op het werk!

   Anti-Klaagboek
  Eerste hulp bij zeuren en zaniken
  Bart Flos
  Uitgeverij Haystack
  2011
  ISBN: 9789077881934

Gerelateerde onderwerpen:
De kunst van het complimenteren
Waarom is complimenteren zo moeilijk?
Waarderingsmanagement als levensstijl
Twaalf manieren om een compliment te krijgen
Zorg dat u zelf waardering krijgt
Zo neemt u een compliment in ontvangst
1 maart: Nationale ComplimentenDag

Lichaamstaal bij baby's Frank van Marwijk   Lichaamstaal bij baby's  
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.

 Meer informatie
 Hoofdstukindeling
 Online bestellen

Overzicht artikelen voor managers I Homepage lichaamstaal


In maart 2012 verscheen de elfde druk van

Manipuleren kun je leren

geschreven door lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk


Meer dan 30.000 exemplaren verkocht!
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com


Informatie

Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.

Bodycom Lichaamscommunicatie
Voorschoten
K.v.K. Haaglanden 28088572
http://www.lichaamstaal.nl (.com)
e-mail:
telefoon: 06 16024219


Zo wordt u een assertieve manager. Zo laat je zien hoe druk je het hebt

Terug naar Index







Boeken op onderwerp:
aardig zijn
vriendelijkheid
waardering
eerste indruk
uitstraling
goede relatie
zakelijk flirten
lichaamstaal

Manipuleren kun je leren
Meer dan 30.000 exemplaren!
Manipuleren kun je lerenFrank van Marwijk schrijft over subtiele lichaamstaal en beÔnvloeding via onbewuste kanalen in zijn boek Manipuleren kun je leren

Meer informatie en nieuws
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com


Lichaamstaal bij baby's
Lichaamstaal bij baby'sKan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk.
Meer informatie
Hier bestellen.





Nieuwe pagina's:
Lichaamstaal in het onderwijs
Collecteren voor goede doelen
Manipuleren kun je leren
Complimenten in relaties
Persoonlijke lichaamstaal
Combinaties van lichaamssignalen
Lichaamstaal van dieren
Griekse gebaren
Franse gebaren
Kus-test
Ademhaling
Ruzie maken
Expressiespel
Schaduwen lezen?
Lichaamstaal van kinderen
Ogentest
Gedachtenlezen?
Ik weet het niet...