Lichaamstaal, de taal die iedereen spreekt

 Home  Basis  Uiting  Praktijk  Manager  Workshops  Boeken  Overzicht
 managementartikelen

 Contact  
 


bol.com Partner


Uw grenzen voorbij

Frank van Marwijk Wat doet u op Nationale Complimentendag?
Artikel van Frank van Marwijk

De artikelen van Frank van Marwijk verschijnen tweewekelijks op www.managersonline.nl

Kijk hier voor het overzicht op deze site: artikelen van Frank van Marwijk voor managers.


Wat doet u op Nationale Complimentendag?

Dit jaar is het op 1 maart voor de elfde keer Nationale Complimentendag, een dag die steeds meer aan populariteit wint. Jaarlijks is de hashtag #complimentendag op deze dag trending topic bij Twitter. Steeds vaker besteedt de media aandacht aan dit fenomeen en het woord complimentendag is ook al verschillende malen gevallen tijdens debatten van landelijke politici. Positieve waardering geniet blijkbaar veel belangstelling. Dat is een goed teken. Tegelijkertijd roept de dag nogal wat vragen op. Zijn er nog geen waarderingsdagen genoeg, zoals Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag? Heb je wel een speciale dag nodig om complimenten te geven? Wat doen we de rest van het jaar? Is complimenten geven op zo’n dag niet te soft, niet te doorzichtig en wel serieus genoeg? En wat kunt u als manager ermee?

Een commercieel uitgangspunt
Het is nét Valentijnsdag geweest. Een dag die uit de Verenigde Staten is overgewaaid als de ideale gelegenheid om je grootste liefde anoniem te verrassen met een kaart of een cadeautje. Inmiddels is het anonieme eraf en wordt deze dag gezien als de ‘liefdesdag’ waarbij je aan je geliefde iets leuks geeft. De commercie is daar met beide benen ingesprongen en je ziet dan ook al vanaf half januari de winkels zich vullen met valentijnsartikelen zoals kussens in de vorm van roze hartjes, hartvormige dozen chocolade, planten en bloemen. Voor sommige geliefden is het bijna een verplichting om voor hun partner iets te kopen.

En daarmee is veel van de oorspronkelijke bedoeling verloren geraakt. Het is niet langer meer anoniem en het is eerder een vanzelfsprekend ritueel geworden dan een uiting van oprechte liefde. Die uit je immers het hele jaar, als het goed is. En toch is de dag razend populair. Hetzelfde geldt voor Moederdag en Vaderdag. Weet u nog dat u op de basisschool een gedicht uit uw hoofd leerde of een tekening maakte om uw ouder (m/v) te bedanken voor zijn of haar lieve zorg. En wat doet u nu? Misschien is het een dag geworden waarbij u zich moreel verplicht voelt om bij uw ouders op de koffie te gaan en wat voor ze mee te brengen.

De Nationale Complimentendag
En deze gedachte bracht Hans Poortvliet elf jaar geleden ertoe om een nieuwe dag in het leven te roepen: De Nationale Complimentendag, jaarlijks op 1 maart. In tegenstelling tot de vele bijzondere dagen die er al zijn, is het de bedoeling van deze dag om je waardering uit te spreken zonder dat dit gepaard gaat met een bloemetje, chocolaatje of cadeautje. En dit blijkt nog een kunst apart. Want nu moet je er goed over nadenken waarom de ander belangrijk (voor jou) is en je daarover ook uitspreken. We geven niet altijd zo gemakkelijk spontane complimenten. Deze dag biedt u daarvoor dan een geweldig alibi. U mag nu vrijelijk complimenteus zijn en u hebt dan het feit dat het 1 maart is als legitimatie.

En juist dit laatste roept vragen op. Hoe geloofwaardig is een compliment nog als je het alleen geeft omdat het Complimentendag is? Is het wel gemeend of eerder een verplicht nummer? En is het wel goed om zo’n dag te hebben of legitimeert je dat alleen maar om de rest van het jaar niets te hoeven zeggen en je complimenten kunstmatig op te sparen tot 1 maart? Vorig jaar las ik op Twitter: ‘Aan al mijn volgers (dat waren er een paar honderd): wat zit je haar leuk! #complimentendag’. Een grappig bedoelde Tweet waarmee de Nationale Complimentendag op een effectieve manier werd geridiculiseerd. Het is immers noch spontaan, noch persoonlijk, noch gemeend om zo’n compliment te geven.

Waarom dan toch deze dag?
Natuurlijk is het niet de bedoeling om uw waarderingsuitingen te beperken tot 1 dag. Maar dat geldt ook voor gelijksoortige dagen. Het is toch ook niet zo dat je alleen op Valentijnsdag of op uw trouwdag aan uw partner laat blijken dat u van hem of haar houdt? En als u vindt dat uw secretaresse goed werk heeft gedaan, hoeft u toch niet te wachten tot de derde donderdag van april (Secretaressedag)? De Nationale Complimentendag is eerder een reminder om vaker te letten op de positieve kanten van anderen en daar wat over te zeggen. Bovendien is het een mooie gelegenheid om eens stil te staan bij het werk dat zo vanzelfsprekend is.

Met een andere focus leren kijken
Stilstaan bij het fenomeen complimenten/waardering kan u leren met een andere focus naar dingen te kijken. Dat moeten we inderdaad heel bewust doen. Negatieve informatie trekt namelijk meer aandacht en wordt veel beter verwerkt en onthouden door het brein dan positieve informatie, schrijft Margriet Sitskoorn, hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan Tilburg University in haar nieuwe boek Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij. En ze geeft daar illustratieve voorbeelden bij: ‘ Stank heeft meer invloed op je gezichtsuitdrukking dan een overheerlijke geur. En je kunt zelf wel invoelen dat de geur en de aanblik van een schaaltje braaksel naast een heerlijke maaltijd die maaltijd oneetbaar zullen maken, terwijl van een bosje bloemen naast een broodje poep dat broodje echt niet aantrekkelijk wordt.’

Er letterlijk doorheen kijken
Negatieve zaken vallen op en blijven lang hangen. Positieve aspecten worden sneller als normaal ervaren en daar kijken we soms letterlijk doorheen. Stelt u zich bijvoorbeeld voor dat de ramen van uw kamer vies zijn. Het vuil belemmert u uw zicht naar buiten. Het kan zijn dat u zich daaraan ergert en vindt dat ze wel eens gezeemd mogen worden. Toch bestaat de kans dat als u terugkomt van een vergadering en de glazenwasser ondertussen langs is geweest, u het verschil niet opmerkt. U kijkt er gewoon doorheen, zonder er nog bij stil te staan dat ze eerder vies waren. Schoon is immers de norm, en voelt niet als iets bijzonders. Zelf heb ik in mijn tienertijd een mislukte poging gedaan om een baard te laten staan. Ik kreeg van mijn familie en vrienden veel commentaar dat het mij niet stond. Maar toen ik de baard had afgeschoren, viel niemand iets op. Ze gingen gewoon met mij staan praten. En als uw medewerkers geen fouten maken is dat vanzelfsprekend. In uw herinnering blijft wel de keer dat er wel fouten gemaakt werden. Dat wijkt immers af van de norm.

Op 1 maart kunt er eens bewust bij stilstaan wat uw blinde vlekken zijn. Waar kijkt u dwars doorheen omdat het aanvoelt als normaal? Natuurlijk zou u dit op elke andere dag kunnen doen, maar deze dag (complimentendag) helpt het u herinneren. Vandaag kunt u extra complimenten geven voor dat wat u anders ontgaat omdat het zo vanzelfsprekend lijkt. Maar nog belangrijker: door u bewust te focussen op wat er goed gaat, met het voornemen om complimenten te maken, vergroot u ook uw opmerkzaamheid. U gaat letterlijk meer goeds waarnemen. Als u dit blijft volhouden, ook na 1 maart, wordt het een nieuwe routine om de positieve dingen van anderen te zien en daar uw waardering voor te laten blijken.

Creëer een andere sfeer
Een andere functie van de Nationale Complimentendag is het kunnen oproepen van een positieve sfeer in uw organisatie. Door nu al aan te kondigen dat u op 1 maart speciale aandacht gaat geven aan het fenomeen waardering/complimenten geven, roept u iets op. Uw mensen gaan ermee aan de slag. Ze gaan elkaar, misschien grappend, meer complimenten geven. Maar tegelijkertijd staan ze er ook met elkaar bij stil. Ze ontdekken spelenderwijs hoe belangrijk onderlinge waardering eigenlijk is en hoeveel leuker dat is dan klagen, kritiek leveren en roddelen. Er zullen ook spontane discussies ontstaan over het geven van complimenten, over de vraag waarom dat alleen op een dag zou moeten en over de complimentencultuur in uw organisatie.

En dit alles kost u niets. Sowieso kost een compliment geven niets, terwijl het veel oplevert, maar ook het aandacht geven aan complimentendag is een kleine en kostenloze investering met grote opbrengst. Download vandaag bijvoorbeeld eens deze poster, en hang die overal op in uw bedrijf. Dit alleen al kan iets teweeg brengen: het compliment krijgt opeens belangstelling. Uw medewerkers zullen elkaar meer gaan waarderen en waardering ervaren.

Gerelateerde onderwerpen:
De kunst van het complimenteren
Waarom is complimenteren zo moeilijk?
Waarderingsmanagement als levensstijl
Twaalf manieren om een compliment te krijgen
Zorg dat u zelf waardering krijgt
Zo neemt u een compliment in ontvangst
Van klaagcultuur naar complimentencultuur
1 maart: Nationale ComplimentenDag

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Lichaamstaal bij baby's Frank van Marwijk   Lichaamstaal bij baby's  
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.

 Meer informatie
 Hoofdstukindeling
 Online bestellen

Overzicht artikelen voor managers I Homepage lichaamstaal


In maart 2012 verscheen de elfde druk van

Manipuleren kun je leren

geschreven door lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk


Meer dan 30.000 exemplaren verkocht!
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com

Informatie

Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.

Bodycom Lichaamscommunicatie
Voorschoten
K.v.K. Haaglanden 28088572
http://www.lichaamstaal.nl (.com)
e-mail:
telefoon: 06 16024219


Vorige pagina Uw grenzen voorbij

Terug naar Index







Boeken op onderwerp:
lichaamstaal
communicatie
management
emotie
mensenkennis
coachen
zakelijk flirten
onderhandelen

Manipuleren kun je leren
Meer dan 30.000 exemplaren!
Manipuleren kun je lerenFrank van Marwijk schrijft over subtiele lichaamstaal en beïnvloeding via onbewuste kanalen in zijn boek Manipuleren kun je leren

Meer informatie en nieuws
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com


Lichaamstaal bij baby's
Lichaamstaal bij baby'sKan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk.
Meer informatie
Hier bestellen.





Nieuwe pagina's:
Lichaamstaal in het onderwijs
Collecteren voor goede doelen
Manipuleren kun je leren
Complimenten in relaties
Persoonlijke lichaamstaal
Combinaties van lichaamssignalen
Lichaamstaal van dieren
Griekse gebaren
Franse gebaren
Kus-test
Ademhaling
Ruzie maken
Expressiespel
Schaduwen lezen?
Lichaamstaal van kinderen
Ogentest
Gedachtenlezen?
Ik weet het niet...