Lichaamstaal, de taal die iedereen spreekt

 Home  Basis  Uiting  Praktijk  Manager  Workshops  Boeken  Overzicht
 managementartikelen

 Contact  
 


bol.com Partner


Zeven voorwaarden voor gezonde competitie

Frank van Marwijk Negen tips om uw wensen uit te laten komen
Artikel van Frank van Marwijk

De artikelen van Frank van Marwijk verschijnen tweewekelijks op www.managersonline.nl

Kijk hier voor het overzicht op deze site: artikelen van Frank van Marwijk voor managers.


Negen tips om uw wensen uit te laten komen

Aan het begin van het nieuwe jaar spreken we wensen en goede voornemens uit. In een ander artikel beschreef ik hoe u van uw voornemens bewuste keuzes kunt maken. Dit jaar sta ik stil bij de vele wensen die in januari worden geuit. Een wens uitspreken is meer dan laten weten wat u graag wilt of wat u een ander gunt in het nieuwe jaar. In een wens zit behalve een vraag ook een verwachting verborgen. Het houdt de belofte in dat wat u zo graag wilt voor uzelf of voor de ander, ook waarheid wordt. Daarmee krijgt de wens iets magisch. Deze magische betekenis wordt vaker aan wensen gekoppeld. Denkt u maar eens aan de magische wens die u als kind mocht uitspreken als u de verjaardagskaarsjes uitblies of als u een vallende ster had gezien.

Magisch denken
Vooral kinderen geloven graag dat wat ze denken de werkelijkheid beïnvloedt. Maar ook veel volwassen mensen hebben het magisch denken nog steeds niet afgeleerd. Jaarlijks rond Nieuwjaar werpen honderden mensen hun stille verlangens in de virtuele wensput die ik op internet gemaakt hebt. En aangezien ik al die wensen anoniem in mijn mailbox ontvang, kan ik u vertellen dat de meeste wensen heel serieus en met hoge verwachtingen zijn verwoord. Er wordt tijd en aandacht aan de inhoud geschonken. Er zijn maar weinig grappenmakers die alleen onzin in de wensput posten. Als u wilt kunt u er zelf ook uw geluk eens beproeven.

Bijgeloof
Maar misschien kunt u daar als serieuze manager niet zoveel mee. U staat met beide benen op de grond en gelooft niet zo in de magische betekenis van wensen; dat vindt u bijgeloof. Ik ga u dan ook niet vertellen dat u uw doelen het best zult behalen door het uitspreken van bezwerende spreuken of magische rituelen. En toch kan magisch denken meer impact op u hebben dan u zou vermoeden. Margriet Sitskoorn, hoogleraar klinische neuropsychologie aan Tilburg University, beschrijft in haar boek Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij een aantal bevindingen over het effect van bijgeloof. Wat blijkt? Bijgeloof verbetert de prestaties.

Sitskoorn beschrijft in het boek verschillende onderzoeken van wetenschappers van de universiteit van Keulen. In een eerste experiment werd aan proefpersonen gevraagd om een bal in een putje te slaan. Dat lukte vaker als erbij werd gezegd dat het om een geluksbal ging. In een tweede onderzoek moesten de proefpersonen een behendigheidsspelletje doen. Bij sommigen werd er een neutrale zin zoals: ‘bij start moet je beginnen’ uitgesproken. Bij anderen zei de proefleider: ‘Ik zal voor je duimen’. Ook hier bleek dat de proefpersonen bij wie het bijgeloof geprikkeld werd het gemiddeld beter deden dan de overigen. Uit andere onderzoeken bleek dat het positieve effect van bijgeloof ook optreedt als iemand zelf gelooft dat iets hem geluk brengt, bijvoorbeeld het dragen van een talisman. Het denken daaraan kan ervoor zorgen dat hij zijn taak beter volbrengt, dat het zijn zelfvertrouwen in de uitvoering van die taak vergroot en dat het ervoor zorgt dat hij die taak langer volhoudt.

De wens is de vader van de gedachte
Een uitgesproken wens kan dus werkelijk zorgen voor succes. De voorwaarde is dan natuurlijk wel dat u daarin gelooft. Toch is het niet per se nodig om in hocus pocus te geloven om te kunnen profiteren van de kracht van wensen. Wensen kunnen ook iets te weeg brengen zonder dat u denkt dat ze iets op mysterieuze wijze in gang zetten. Als u woorden geeft aan wat u wilt (uw wens) zorgt dat er namelijk voor dat u zich daar (beter) bewust van wordt. De wens helpt u zich te focussen op uw doel en geeft u inzicht in wat er voor nodig is om dat te behalen. Bovendien maakt u er ook aan anderen mee duidelijk wat u beoogt. Daarmee zet u een en ander in gang. Met het uitspreken van uw wens, geeft u het startschot in de richting van een nieuw doel. Misschien komt daar het spreekwoord: de wens is de vader van de gedachte wel vandaan. Met de wens vertelt u wat u belangrijk vindt. Met de wens laat u ook uw vertrouwen in de mogelijkheden blijken. U laat ermee weten dat u er in gelooft dat wat u wilt werkelijkheid kan worden. Het maakt dus nogal wat uit wat u uzelf en anderen toewenst. Hieronder kunt u negen tips lezen hoe u uw wensen concreet en toepasbaar in uw werk kunt maken.

1. Laat met uw wens blijken waar u voor staat Formuleer uw wens in positieve bewoordingen. Vertel vooral wat u wilt en niet wat u niet wilt. Dit maakt het voor medewerkers duidelijker wat ze kunnen doen. We zijn immers beter in iets doen dan in iets niet doen. Richt uw eigen handelen op de wensen die u in gedachten heeft. Reik bijvoorbeeld een schema of een mindmap uit om uw wens concreter te maken. Uw wens wordt nu een plan. Door uw acties zet u de vervulling van uw wens in gang.

2. Laat in uw wens uw vertrouwen in medewerkers blijken Wens niet het onmogelijke, maar doe een wens die haalbaar is en waar u in gelooft. Als u vertrouwen in uw medewerkers laat blijken, verandert uw houding naar hen. Zorg dat u positieve verwachtingen uitstraalt. Daardoor zullen uw medewerkers u en elkaar meer gaan vertrouwen. Laat blijken dat u gelooft in de kracht en de mogelijkheden van uw personeel. Niet alleen in woorden, maar ook in gedrag. Uw wens zal daardoor ook bewaarheid worden.

3. Geloof in uw wensen en in het succes van uw projecten Zoals gezegd is wensen meer dan alleen zeggen wat u wilt. Het houdt ook een positief vertrouwen in. Als u verandering wenst, geloof dan in het succes daarvan. Tegen verandering bestaat soms weerstand die elke ontwikkeling en voortgang tegenhoudt. Management en personeel durven het dan niet aan. Een gevoel van gezamenlijk vertrouwen zorgt dat u nieuwe projecten sneller en succesvol kunt lanceren. Heb vertrouwen in positieve resultaten - uw wensen en positieve opstelling trekken dan als vanzelf positieve resultaten aan.

4. Wenst u verbetering? Ga dan uit van positieve intenties Als u verbetering wenst, geloof er dan ook in dat het echt anders kan. Als de dingen niet lopen zoals u wenst, ga er dan niet van uit dat dit te maken heeft met onwil van uw medewerkers. Geef tijd en oplossingsgerichte aandacht aan problemen. Probeer de oorzaak helder te krijgen en formuleer in uw wensen suggesties voor verbetering. Geef positieve feedback als er aan de problemen gewerkt wordt en u het effect van de veranderingen bemerkt.

5. Richt uw wensen op sterktes Als u uw medewerkers succes wenst, ga er dan van uit dat dat ook zal lukken. Benoem de potentie die de medewerkers al in zich hebben om dat succes ook te behalen. We zijn snel geneigd mensen te beoordelen op hun zwaktes. Daar zouden ze aan moeten werken. Focus op zwakte maakt onzeker. Richt uw aandacht liever op dat waar uw medewerkers goed in zijn! Ze zullen er dan nog beter in worden, en uitblinken. Bovendien vergroot u daarmee hun zelfvertrouwen, waardoor (als bijwerking) hun zwaktes ook nog verbeteren.

6. Van gelukwens naar geluk Als u uzelf en anderen geluk toewenst; gedraag u er dan naar. Ga met plezier naar uw werk. Doe werk waar u van houdt. Waardeer de werkzaamheden die u doet en hoe u die doet. Als u uw werk weet te appreciëren bereikt u immers betere resultaten dan dat u dat met tegenzin uitvoert. Hebt u het niet naar uw zin op uw werk? Verander dan uw houding ten opzichte van uw baan: herontdek wat u er eerder zo leuk aan vond. En als dat niet het gewenste resultaat oplevert, ga dan elders het werk doen dat u interessant vindt.

7. Positieve wensen zorgen voor een positieve sfeer Als u het beste wenst voor uw medewerkers verandert u iets in uzelf. Bij deze gedachte past het dat u uw medewerkers vriendelijk tegemoet treedt. Daardoor zal de sfeer verbeteren. Laat uw waardering aan uw medewerkers blijken. Vertel ook wat u goed vindt aan hun ‘gewone’ werk. Dit heeft ook effect op uzelf. Als u uw medewerkers meer gaat waarderen, wordt u meer opmerkzaam op wat ze allemaal goed doen. En bij meer waardering worden minder fouten gemaakt. Houd van uw mensen - dit straalt u uit - waardoor zij u ook meer gaan waarderen.

8. Besmet anderen met uw positieve wensen Laat blijken dat u iemand bent die iets te wensen heeft en daar enthousiast over is. Als manager heeft u een belangrijke voorbeeldfunctie. Als u enthousiasme laat blijken over uw bedrijf en de projecten waaraan u werkt, heeft dat positief effect op anderen. Dit zal de sfeer en werkvreugde vergroten en daarmee stijgt ook de productiviteit.

9. Investeer in uw wensen Durf geld uit te geven om uw wensen mogelijk te maken. Is bezuinigen werkelijk een wens? Zet u op uw CV dat u ervaring hebt in bezuinigen? Als u ergens op bezuinigt zegt u impliciet dat u daar niet zo in gelooft. Waarschijnlijk wilt u liever iets bereiken dan iets vermijden. Streef dan naar vernieuwing en verbetering. Durf daar ook in te investeren. Op die manier laat u zien (aan anderen en aan uzelf) dat u écht gelooft in waarmee u bezig bent. U toont ermee dat u vertrouwen hebt in de toekomst en dat u weet dat u wensen ook kunnen uitkomen.

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie


Lichaamstaal bij baby's Frank van Marwijk   Lichaamstaal bij baby's  
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.

 Meer informatie
 Hoofdstukindeling
 Online bestellen

Overzicht artikelen voor managers I Homepage lichaamstaal


In maart 2012 verscheen de elfde druk van

Manipuleren kun je leren

geschreven door lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk


Meer dan 30.000 exemplaren verkocht!
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com

Informatie

Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.

Bodycom Lichaamscommunicatie
Voorschoten
K.v.K. Haaglanden 28088572
http://www.lichaamstaal.nl (.com)
e-mail:
telefoon: 06 16024219


Vorige pagina Zeven voorwaarden voor gezonde competitie

Terug naar Index







Boeken op onderwerp:
lichaamstaal
communicatie
management
emotie
mensenkennis
coachen
zakelijk flirten
onderhandelen

Manipuleren kun je leren
Meer dan 30.000 exemplaren!
Manipuleren kun je lerenFrank van Marwijk schrijft over subtiele lichaamstaal en beïnvloeding via onbewuste kanalen in zijn boek Manipuleren kun je leren

Meer informatie en nieuws
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com


Lichaamstaal bij baby's
Lichaamstaal bij baby'sKan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk.
Meer informatie
Hier bestellen.





Nieuwe pagina's:
Lichaamstaal in het onderwijs
Collecteren voor goede doelen
Manipuleren kun je leren
Complimenten in relaties
Persoonlijke lichaamstaal
Combinaties van lichaamssignalen
Lichaamstaal van dieren
Griekse gebaren
Franse gebaren
Kus-test
Ademhaling
Ruzie maken
Expressiespel
Schaduwen lezen?
Lichaamstaal van kinderen
Ogentest
Gedachtenlezen?
Ik weet het niet...