Lichaamstaal, de taal die iedereen spreekt

 Home  Basis  Uiting  Praktijk  Manager  Workshops  Boeken  Overzicht
 managementartikelen

 Contact  
 


bol.com Partner


Zo beďnvloedt u de meerderheid

Frank van Marwijk De kracht van aandacht
Artikel van Frank van Marwijk

De artikelen van Frank van Marwijk verschijnen tweewekelijks op www.managersonline.nl

Kijk hier voor het overzicht op deze site: artikelen van Frank van Marwijk voor managers.


De kracht van aandacht

In deze tijd wordt een groot beroep gedaan op de zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van medewerkers. Medewerkers krijgen veel vrijheid om hun eigen manier van werken te ontwikkelen. Dit geldt vooral voor thuiswerkers die hun manager nog nauwelijks te zien krijgen. Ook steeds meer bedrijven hebben zelfsturende teams. Er gaan zelfs stemmen op die beweren dat manager een uitstervend ras is omdat medewerkers het werk zelf wel aankunnen en weinig tot geen sturing nodig hebben. Het nieuwe werken zorgt er wel voor dat de directe aandacht en erkenning voor het werk dat mensen doen steeds minder wordt. En dat is jammer, want aandacht en erkenning zijn belangrijke motivatoren.

Intrinsieke of extrinsieke motivatie
Er is niets mis mee om de zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van medewerkers te stimuleren. Dit vraagt van medewerkers wel dat ze gemotiveerd kunnen blijven van binnenuit. Bij sommige medewerkers lukt dat goed. Zij worden gestimuleerd door de resultaten die ze hebben bereikt. Anderen missen vooral de aandacht voor het werk wat ze doen. Aandacht en erkenning is immers iets waar de meeste mensen een diepere behoefte aan hebben. De sociale verbondenheid van mensen is diepgeworteld. Dat betekent ook dat we graag publiek om ons heen willen en applaus willen ontvangen voor onze acties, onze resultaten en onze bezittingen.

Kijk eens wat ik kan! Als u vaak kinderen om u heen hebt, zult u merken dat zij regelmatig vragen om bevestiging voor wat ze doen: ‘Kijk eens wat ik kan!’ Ondanks het feit dat sommige kinderen zich uitstekend alleen kunnen vermaken, willen zij toch graag dat u ziet wat ze doen en wat ze kunnen en dat u daar uw waardering voor laat merken. Aandacht voor hun activiteiten helpt hen het nog beter of mooier te willen doen. Aandacht is dus een belangrijke motivator. Dit geldt overigens niet alleen voor kinderen.

Ook volwassenen delen hun ervaringen met anderen en worden gestimuleerd door de aandacht die ze krijgen. Een postzegelverzamelaar heeft er bijvoorbeeld plezier in om de meest bijzondere postzegels te bezitten. Hij sorteert die op land, jaartal en exclusiviteit. Voor sommige verzamelaars is het ook nog een handeltje. Zij trachten de meest exclusieve postzegels voordelig aan te schaffen en te combineren zodat ze ze voor een hogere prijs weer kunnen verkopen. Maar wat de intrinsieke drijfveer van de verzamelaar ook is, er bestaat geen enkele postzegelverzamelaar die zijn collectie volledig voor zichzelf bewaart en die daar nooit over spreekt met anderen. Het leuke van zo’n hobby is namelijk niet alleen het sparen van de zegels, maar vooral ook het kunnen delen van de trots over dat bezit met anderen.

Delen met anderen
Wat mensen doen, willen ze graag delen met anderen. Ze willen laten zien dat hun werk zinnig is. Door hun prestaties uit te wisselen met anderen geven ze vorm aan hun identiteit: dit ben ik, dit is wat ik vind en dit is wat ik doe. De resultaten van het werk dat iemand doet hebben op die manier een vergelijkbaar effect als statussymbolen. Bezit en prestaties kunnen bijdragen aan de persoonlijke waarde en trots, maar daarvoor is het wel nodig dat je dat aan anderen kunt laten zien. En behalve bezit en prestaties is ook ervaring iets dat we graag met anderen delen. Het is veel leuker om samen door een museum te lopen om kunstwerken te bewonderen, dan dat je dat alleen doet. In het laatste geval ben je er sneller doorheen. Als je samen naar een humoristische film kijkt, lach je meer dan wanneer je daar alleen naar kijkt. De gevoelsuitingen van anderen waarmee we samen iets doen. versterken de gevoelens van onszelf - en andersom.

Samendoen - een bijzonder vorm van aandacht
Kinderen vinden het fantastisch als hun ouders iets samen met ze doen. Dat betekent niet dat u ze voortdurend moet vermaken, maar soms alleen dat u hetzelfde doet als zij. Een kind dat aan het kleuren is, wordt daar enorm in gestimuleerd als vader of moeder ook zit te kleuren. Zelf zult u wel eens gemerkt hebben dat een langdurige geestdodende klus zoals het dichtplakken van honderden enveloppen gemakkelijker lijkt te gaan als u dat samen met een collega doet. Alleen al de aanwezigheid van iemand anders werkt als een stimulans. Dit heeft alles te maken met de aandacht die de persoon krijgt voor het werk wat hij doet. Door samen iets te doen geeft u nog een bijzondere vorm van aandacht. Door hetzelfde te doen laat u onbewust merken dat wat de ander doet, goed is en dat u er blijkbaar hetzelfde over denkt. Door iets samen te doen lijkt u als het ware een beetje op de ander en dat is een belangrijke toevoeging aan deze sociale fascilitatie.

Een beetje hetzelfde
Hoe meer mensen op ons lijken, des te meer waardering we voor die ander voelen. Bezig zijn met hetzelfde werk draagt daarom bij aan wederzijdse waardering. Er bestaat een neurofysiologisch mechanisme dat dat verklaart. In 1990 ontdekte Giacorno Rizzolati dat sommige motorische neuronen die gewoonlijk geactiveerd worden bij het uitvoeren van een bepaalde actie ook geactiveerd werden door alleen al het zien van die activiteit bij iemand anders. Hij noemde dit te spiegelneuronen. Deze spiegelneuronen verklaren ook de neiging die we hebben om ongemerkt een houding of lichaamsbeweging van iemand anders na te doen (spiegelen). Door de spiegelneuronen kan ook het gevoel dat iemand laat zien worden overgedragen op de ander. Een kind dat hard valt kan bij de persoon die er naar kijkt zijn buik doen samentrekken. Huilende mensen tijdens een begrafenis kunnen je weemoedig maken, ook als je de overledene in kwestie helemaal niet kent. In feite deel je het gevoel van de andere aanwezigen. Dit alles maakt het ook vanzelfsprekend dat het gezamenlijk uitvoeren van werk bijdraagt aan de saamhorigheid en stimulerend werkt.

De nieuwe manager
Het nieuwe werken verkleint de taken van de manager als het gaat om direct leidinggeven. Managers geven steeds vaker leiding aan verschillende afdelingen met een zelfsturend vermogen en/of aan mensen die vanuit huis hun bijdrage aan het werk leveren. Managers veranderen soms in kantoormedewerkers die veel vergaderen en hun team aansturen vanachter hun computer. Managers voeren soms functioneringsgesprekken aan de hand van de meetbare resultaten en/of met behulp van de verhalen die ze via-via over de medewerker hebben vernomen. Vaak wordt zo’n gesprek vooral gestuurd door de inbreng van de medewerker zelf. Deze veranderingen zijn niet altijd in de hand van de manager. Toch is het belangrijk te beseffen wat zelfsturing, zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid voor gevolg heeft voor de motivatie van medewerkers. Geeft u hen nog wel voldoende aandacht?

Medewerkers hebben nodig dat hun werk gezien, begrepen en gewaardeerd wordt. Ze genieten het meest van hun resultaten als ze hun trots kunnen delen. Aandacht geeft hen de stimulans om het nog beter, nog mooier te doen. Daar kunt u als manager een belangrijke rol in blijven spelen. Allereerst blijft het belangrijk om ervoor te zorgen dat u voldoende aanwezig bent. Probeer daartoe minder op uw kamer te werken en u vaker onder uw mensen te begeven. Toon belangstelling. Praat eens (vaker) met medewerkers over het werk dat ze doen. Geef hun de gelegenheid de trots over hun successen met elkaar te delen. Denk er ook aan om thuiswerkers op gezette tijden op te bellen om hen een hart onder de riem te steken. Wat u verder kan doen is medewerkers zoveel mogelijk te laten samenwerken aan taken. Dit werkt bevorderend omdat ze dan kunnen delen in hun gevoel zoals trots over de resultaten.

tekst: Frank van Marwijk.
© Bodycom Lichaamscommunicatie

Gerelateerde onderwerpen:
Mag ik uw aandacht?
Vier manieren om uw opmerkzaamheid te vergroten
Zo kunt u gemakkelijk namen onthouden
Anticiperen bij beperkte informatie
Stel de juiste vragen

Lichaamstaal bij baby's Frank van Marwijk   Lichaamstaal bij baby's  
Kan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk. In dit boek staat de communicatie tussen ouder en baby centraal. Het boek biedt boeiende informatie aan ouders met baby's en aan iedereen die beroepsmatig met baby's te maken heeft. Ook leuk als kraamcadeautje.

 Meer informatie
 Hoofdstukindeling
 Online bestellen

Overzicht artikelen voor managers I Homepage lichaamstaal


In maart 2012 verscheen de elfde druk van

Manipuleren kun je leren

geschreven door lichaamstaalexpert
Frank van Marwijk


Meer dan 30.000 exemplaren verkocht!
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com


Informatie

Indien u belangstelling heeft voor een presentatie over lichaamstaal binnen uw bedrijf of vereniging dan geven wij hierover graag meer informatie.

Bodycom Lichaamscommunicatie
Voorschoten
K.v.K. Haaglanden 28088572
http://www.lichaamstaal.nl (.com)
e-mail:
telefoon: 06 16024219


Zo voorkomt u free-ridergedrag Zo beďnvloedt u de meerderheid

Terug naar Index







Boeken op onderwerp:
lichaamstaal
communicatie
management
emotie
mensenkennis
coachen
zakelijk flirten
onderhandelen

Manipuleren kun je leren
Meer dan 30.000 exemplaren!
Manipuleren kun je lerenFrank van Marwijk schrijft over subtiele lichaamstaal en beďnvloeding via onbewuste kanalen in zijn boek Manipuleren kun je leren

Meer informatie en nieuws
Bestellen via Managementboek
Bestellen via Bol.com


Lichaamstaal bij baby's
Lichaamstaal bij baby'sKan een baby praten? Ontdek dit en nog veel meer in het succesvolle boek Lichaamstaal bij baby's van Frank van Marwijk.
Meer informatie
Hier bestellen.





Nieuwe pagina's:
Lichaamstaal in het onderwijs
Collecteren voor goede doelen
Manipuleren kun je leren
Complimenten in relaties
Persoonlijke lichaamstaal
Combinaties van lichaamssignalen
Lichaamstaal van dieren
Griekse gebaren
Franse gebaren
Kus-test
Ademhaling
Ruzie maken
Expressiespel
Schaduwen lezen?
Lichaamstaal van kinderen
Ogentest
Gedachtenlezen?
Ik weet het niet...